Connect with us

Γεια, τι ψάχνεις;

Themata

Δυσλεξία: Μία σύνθετη ειδική διαταραχή του λόγου

Σε μία εποχή όπου η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας των πληροφοριών και της επικοινωνίας, σημειώνεται καθημερινά, οι δυσκολίες μάθησης που εμφανίζονται στα παιδιά, εμποδίζουν την ομαλή τους ενσωμάτωση τόσο στο σχολείο, όσο και στην κοινωνία

Συγκεκριμένα, οι δυσκολίες μάθησης σχετίζονται με γλωσσικές διαταραχές, αλλά και δυσκολίες στην ομιλία, την ανάγνωση και την επικοινωνία.

Ωστόσο, εύκολα μπορεί κανείς να διαπιστώσει πως η επαρκής επικοινωνία και η ορθή χρήση του γραπτού λόγου, δύναται να προσφέρει στο άτομο μία πιο ομαλή  ένταξη στο κοινωνικό γίγνεσθαι και εδώ έγκειται η σημαντικότητα του ρόλου του εκπαιδευτικού. Στον Κουρκούτα και Chartier (2008), αναφέρεται ότι η Παντελιάδου (2000) θεωρεί πως περίπου το 70% του μαθητικού πληθυσμού παρουσιάζει κάποιο πρόβλημα στο γραπτό λόγο, ενώ το 10% με 30% είναι σοβαρότερης μορφής και απαιτεί πιο εξειδικευμένη υποστήριξη.

Όσον αφορά τη δυσλεξία είναι ο όρος που χαρακτηρίζει «την ειδική διαταραχή πρόσκτησης του γραπτού λόγου» και είναι μία από τις πλέον σοβαρές δυσκολίες μάθησης. Οι μαθητές που παρουσιάζουν δυσλεξία, αδυνατούν «να αναγνωρίσουν και να αποκωδικοποιήσουν τις λέξεις» (Στασινός, 2013). Οι ειδικές δυσκολίες των παιδιών αυτών, εστιάζουν στην ελλιπή ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων της ανάγνωσης, της γραφής -ορθογραφημένης και μη- και του μαθηματικού λογισμού. Ωστόσο, τα παιδιά με δυσλεξία έχουν κανονική αλλά και πολλές φορές ανώτερη νοημοσύνη καθιστώντας τα αρκετά ικανά να χρησιμοποιούν άπταιστα τον προφορικό λόγο. Γι’ αυτό το λόγο δε θα πρέπει να ερμηνεύουμε τις μαθησιακές τους δυσκολίες ως καθολική σχολική αποτυχία, αλλά ως μία χαμηλότερη επίδοση και αυτό κυρίως στα γλωσσικά μαθήματα (Στασινός, 2013).

Η δυσλεξία, ως μία σύνθετη και πολύπλοκη ειδική διαταραχή του γραπτού λόγου, συναντάται περισσότερο στα αγόρια και στοχοποιεί το γνωστικό τμήμα των εγκεφαλικών λειτουργιών όπως είναι «η μνήμη, η αντίληψη, η προσοχή, η γλώσσα και η σκέψη». Τα χαρακτηριστικά με τα οποία συνήθως γίνεται αντιληπτή, περιλαμβάνουν παράλειψη ή προσθήκη περιττών λέξεων και γραμμάτων, φωνολογικά ελλείμματα, σύγχυση ομόηχων λέξεων, αργή ανάγνωση, έλλειμμα χρωματισμού της φωνής και ανορθογραφία (Στασινός, 2013), χαρακτηριστικά που δε συμβαδίζουν με τη νοητική ανάπτυξη των παιδιών.

Επιπροσθέτως η ειδική αυτή διαταραχή του λόγου διακρίνεται σε τρεις τύπους· την Οπτική δυσλεξία, την Ακουστική και τη Μικτή δυσλεξία. Η Οπτική δυσλεξία είναι η πιο συνηθισμένη και εμποδίζει το μαθητή τόσο να αναγνωρίσει τις λέξεις, όσο και να τις αναπαραστήσει μέσω του προφορικού λόγου· αδυνατεί, δηλαδή, να κατανοήσει το γραπτό λόγο και κατ’ επέκταση να επικοινωνήσει με το εκάστοτε περιβάλλον του, γεγονός που του προκαλεί αλλεπάλληλες ψυχολογικές συγκρούσεις. Όσον αφορά την Ακουστική δυσλεξία, είναι η πλέον πιο δύσκολη μορφή και εμποδίζει το μαθητή να διακρίνει ακουστικά τις λεπτές διαφορές στα φωνήεντα και στα σύμφωνα, αλλά και να τα συσχετίζει με τα αντίστοιχα σύμβολά τους. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι παρουσιάζουν κάποιο πρόβλημα ακοής. Ωστόσο, δυσκολεύονται αρκετά στη γραφή της ορθογραφίας, με άμεση συνέπεια τη χαμηλή τους σχολική επίδοση. Τέλος, η Μικτή δυσλεξία εμφανίζεται περίπου στο 20% των ατόμων και δυσκολεύει τα παιδιά τόσο να μαθαίνουν τις λέξεις, όσο και να κάνουν ορθή φωνολογική ανάλυση των γραμμάτων τους (Στασινός, 2013).

Με βάση τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό πως τόσο οι μαθησιακές δυσκολίες γενικότερα όσο και η δυσλεξία ειδικότερα, χρήζουν συστηματικότερης προσπάθειας για την αποτελεσματική μείωση ή και την εξάλειψη των συμπτωμάτων τους, όπου και όσο αυτό είναι εφικτό. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να υπάρχει μία έγκαιρη διάγνωση και παρέμβαση στο σχολείο, αλλά και κυρίως μία υγιή συνεργασία του εκπαιδευτικού με ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, παιδίατρους, κοινωνικούς λειτουργούς αλλά και την ίδια την οικογένεια των παιδιών.

Έτσι, μία άρρηκτη συνεργασία μεταξύ τους, μπορεί να βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη ενσωμάτωση των μαθητών, εφόσον οι παρατηρήσεις του κάθε μέλους όχι μόνο λαμβάνονται υπόψη, αλλά μετατρέπονται και σε έναν επιπλέον διδακτικό στόχο, παράγοντας έναν επιτυχημένο σχεδιασμό για την εφαρμογή των κατάλληλων εκπαιδευτικών μεθόδων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κουρκούτας, Η. & Chartier, J. P. (2008). Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχέςΣτρατηγικές Παρέμβασης. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.

Στασινός, Δ. (2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Ακολουθήστε το Cretanmagazine στο Google News και στο Facebook

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε και αυτά

Life

Όλες οι Ελληνίδες είναι από τις πιο όμορφες γυναίκες στον Κόσμος, οι κρητικές όμως είναι θεές!!! Οι Ελληνίδες γυναίκες πάντα τραβούν τα βλέμματα πάνω...

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Στις αρχές του αιώνα, γύρω στο 1920, ο μοναχός Λουκάς, που μόνασε στη Μονή Αγ. Αντωνίου Άρβης, επιστρέφοντας από ένα ταξίδι του τους Άγιους...

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οι έξυπνες γυναίκες αλλά και οι όμορφες ποτέ δεν έλειπαν από την Κρήτη, μάλιστα υπήρξαν γυναίκες που έχουν βγει Μις είτε σταρ Ελλάς, ακόμα...

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Είναι πλέον γνωστό, πως στους περισσότερους Κρητικούς, και δει Μεσαρίτες, δεν τους ξετρελαίνει το αλμυρό νερό! Προτιμούνε τη ταβέρνα ή τη καφετέρια! Οι γυναίκες...

ΙΣΤΟΡΙΑ

Τι έγινε το άρμα μάχης που μπήκε εκείνη τη νύχτα στο Πολυτεχνείο; Το άρμα “υπηρέτησε” μέχρι την απόσυρσή του σε μονάδες του Έβρου, απ΄...

ΙΣΤΟΡΙΑ

Το βράδυ της 16ης Νοεμβρίου 1973 τα τανκς δεν είχαν εισβάλει ακόμα στο Πολυτεχνείο Οι φοιτητές συνέχιζαν τις διαδηλώσεις κατά της Χούντας και οι...

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Συνελήφθησαν και οι γονείς των πέντε παιδιών για παραμέληση εποπτείας ανηλίκου - Η μαθήτρια υποστηρίζει πως της επιτέθηκαν επειδή είχε διαφορές με συμμαθήτριά της

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η αγαπημένη μαγείρισσα αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα υγείας και νοσηλευόταν τον τελευταίο καιρό στο νοσοκομείο «Παπανικολάου» - Είχε χάσει τον σύζυγό της και τα δύο...