Connect with us

ΥΓΕΙΑ

Η σωστή διατροφή αντίδοτο για την κακή διάθεση;

Δημοσιεύτηκε

στις

Πόση έμφαση δίνουμε στη διατροφή μας όταν αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε πεσμένη διάθεση με διάφορα συμπτώματα όπως ευερεθιστότητα, κλάμα, αϋπνία ή υπερυπνία;


Συνήθως εστιάζουμε στο να βελτιώσουμε την ψυχική μας υγεία και ξεχνάμε τους υπόλοιπους παράγοντες που συμβάλλουν (βοηθώντας ή παρεμποδίζοντας) την ευεξία μας. Στις μεσογειακές χώρες, οι άνθρωποι παραδοσιακά κατανάλωναν ελαιόλαδα, έτρωγαν περισσότερο ψάρι από κόκκινο κρέας, έπιναν κρασί και έτρωγαν ξηρούς καρπούς και πολλά φρούτα και λαχανικά εποχής. Οι παραπάνω διατροφικές συνήθειες έχουν συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις και διαβήτη.

Εκτός από τη σωματική υγεία οι διατροφικές αυτές συνήθειες έχει βρεθεί ότι κάνουν καλό και στην ψυχική υγεία. Ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού, με αποτέλεσμα το άτομο να μπορεί να παλέψει τους ιούς και να μην καταβάλλεται από συνεχόμενες ιώσεις. Επίσης, του δίνουν περισσότερη ευεξία και ενέργεια, η οποία τον τονώνει και αποτελεί επιπλέον κινητοποίηση, ώστε να ασχοληθούμε με τους στόχους που έχουμε βάλει. Στην εκπαίδευση ως ψυχολόγος υγείας, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση του να βλέπουμε ολιστικά το άτομο που έχουμε απέναντι μας και να μην γίνεται διαχωρισμός της σωματικής υγείας (σώμα) από την ψυχική υγεία (συναισθήματα). Ο άνθρωπος είναι ένα σύστημα και όχι απλά το άθροισμα των μελών του. Συνεπώς η σωματική επηρεάζει την ψυχική υγεία και το αντίστροφο. Ένα κουρασμένο και ταλαιπωρημένο σώμα φέρνει μια κακή διάθεση, ενώ μια κακή διάθεση μπορεί να ρίξει την άμυνα του ατόμου και να κάνει το σώμα να νοσήσει.

Συνεπώς, είναι πολύ σημαντικό να εντάξουμε στην καθημερινότητα μας και να κάνουμε τρόπο ζωής παράγοντες που ενισχύουν την καλή σωματική και ψυχική υγεία. Αν για παράδειγμα έχουμε διαπιστώσει ότι η επαφή με τους φίλους μας, μας τονώνει και μας αναζωογονεί, είναι σημαντικό να το επιδιώκουμε όσο πιο συχνά μπορούμε. Μπορεί οι ρυθμοί μας να μην μας επιτρέπουν να βγαίνουμε καθημερινά, αλλά μπορούμε να βρούμε λίγα λεπτά για να έχουμε μια τηλεφωνική επαφή με τους δικούς μας ανθρώπους, να μοιραστούμε τα νέα της ημέρας και στο τέλος να πούμε και αστεία να χαλαρώσουμε. Επίσης, ίσως έχουμε δει ότι όταν αποφασίσουμε να εντάξουμε τα φρούτα και τα λαχανικά στην διατροφή μας, έχουμε περισσότερες δυνάμεις και νιώθουμε μεγαλύτερη ευεξία. Τι πιο ουσιαστικό λοιπόν από το να το κάνουμε τρόπο ζωής και όχι περιστασιακή συνήθεια;

Ξεκινώντας και πετυχαίνοντας μικρούς και ρεαλιστικούς στόχους, όπως το να τρώμε 1 φρούτο και μια πράσινη σαλάτα καθημερινά για αρχή, θα πάρουμε θετική ανατροφοδότηση και θα μπορούμε να το εντάξουμε σε μια φιλοσοφία ζωής. Τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο, αρκεί να το πιστέψουμε και να αρχίσουμε να βλέπουμε πιο ολιστικά τον εαυτό μας διευρύνοντας τους “φακούς των γυαλιών μας”

Κρητικού Μαρίνα
Ψυχολόγος Υγείας/ Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος

Συνεργάτης Attachment Parenting Hellas
marina.kritikou@yahoo.com

ΥΓΕΙΑ

Οι φυτικές ίνες και τα πλήρη δημητριακά σας κάνουν πιο υγιείς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση ποσότητας τουλάχιστον 25 γραμμαρίων φυτικών ινών τη μέρα σχετίζεται με μια μείωση κατά 15% ως 30% στην πρόωρη θνησιμότητα από οποιαδήποτε αιτία, σε σχέση με όσους τρώνε μικρές ποσότητες τέτοιων διαιτητικών ινών


Όσοι τρώνε κάθε μέρα πολλές φυτικές ίνες και πλήρη δημητριακά (ολικής άλεσης), έχουν μικρότερο κίνδυνο για διάφορες χρόνιες μη μεταδοτικές ασθένειες και είναι γενικά πιο υγιείς, σύμφωνα με μια νέα επιστημονική μελέτη, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ).

Ειδικότερα, η κατανάλωση άφθονων φυτικών ινών σχετίζεται με μια μείωση κατά 16% ως 24% του κινδύνου για στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό, διαβήτη τύπου 2 και καρκίνο του παχέος εντέρου. Επίσης σχετίζεται με μικρότερο σωματικό βάρος και χαμηλότερο επίπεδο χοληστερίνης.

   Για κάθε αύξηση κατά οκτώ γραμμάρια στην καθημερινή κατανάλωση φυτικών ινών, μειώνεται κατά 5% ως 27% ο κίνδυνος καρδιοπάθειας, διαβήτη τύπου 2 και καρκίνου του παχέος εντέρου, ενώ υπάρχει καλύτερη προστασία έναντι εγκεφαλικού και καρκίνου του μαστού.

   Επίσης, κάθε αύξηση κατά 15 γραμμάρια στην καθημερινή κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης οδηγεί σε μείωση κατά 2% ως 19% της πρόωρης θνησιμότητας, της στεφανιαίας νόσου, του διαβήτη τύπου 2 και του καρκίνου του παχέος εντέρου. Τα πλήρη δημητριακά είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, κάτι που εξηγεί την προστατευτική δράση τους.

   Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζιμ Μαν του Πανεπιστημίου του Οτάγκο της Νέας Ζηλανδίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό “The Lancet”, αξιολόγησαν (μετα-ανάλυση) όλες τις διαθέσιμες έρευνες (συνολικά 243 μελέτες) που έχουν γίνει έως τώρα σε όλο τον κόσμο σχετικά με τις φυτικές ίνες και τα πλήρη δημητριακά.

   Οι περισσότεροι άνθρωποι διεθνώς καταναλώνουν λιγότερα από 20 γραμμάρια φυτικών ινών τη μέρα, ενώ η νέα μελέτη -που θα οδηγήσει σε νέες συστάσεις από τον ΠΟΥ- συμβουλεύει 25 ως 30 γραμμάρια καθημερινά, ενώ ακόμη η μεγαλύτερη ποσότητα προσφέρει έξτρα όφελος για την υγεία.

   Η νέα μελέτη βρήκε επίσης ότι η διατροφή με φαγητά που έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο, παρέχει περιορισμένη προστασία μόνο έναντι του διαβήτη τύπου 2 και του εγκεφαλικού. Οι τροφές αυτές μπορεί να περιέχουν σάκχαρα, κορεσμένα λίπη και νάτριο (αλάτι), πράγμα που μειώνει το όφελός τους για την υγεία.

   Αντίθετα, όπως επισημαίνει η νέα μελέτη, οι ωφέλειες από τις φυτικές ίνες και τα πλήρη δημητριακά είναι πιο ξεκάθαρες. «Τα οφέλη των ινών για την υγεία υποστηρίζονται από έρευνες τουλάχιστον 100 ετών», δήλωσε ο Μαν.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΥΓΕΙΑ

Ο καρκίνος σκοτώνει όλο και λιγότερους

Δημοσιεύτηκε

στις

Στις ΗΠΑ, ο αγώνας εναντίον του καρκίνου μοιάζει να φέρνει καρπούς


Έκθεση της Αμερικανικής Αντικαρκινικής Εταιρείας καταγράφει ότι η θνησιμότητα που συνδέεται με τον καρκίνο μειώθηκε κατά 27% μέσα στα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια. Εξακολουθούν ωστόσο να καταγράφονται σημαντικές αποκλείσεις του δείκτη ανάμεσα στους πλούσιους και τους φτωχούς καρκινοπαθείς.

Στις ΗΠΑ, ο αγώνας εναντίον του καρκίνου μοιάζει να φέρνει καρπούς. Η θνησιμότητα που οφείλεται στον καρκίνο μειώνεται με σταθερό ρυθμό εδώ και πάνω από ένα τέταρτο του αιώνα, όπως κατέγραψε έρευνα της Αμερικανικής Αντικαρκινικής Εταιρείας που δόθηκαν στη δημοσιότητα την Τρίτη.

Βεβαίως, εάν συγκριθεί με το σύνολο του 20ού αιώνα, ο συνολικός αριθμός των θανάτων καταγράφει άνοδο. Αλλά από την κορύφωσή του, το 1991, όταν ο δείκτης ανερχόταν σε 215,1 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους, ο δείκτης θνησιμότητας μειώνεται σταθερά κατά 1,5% τον χρόνο, και υποχώρησε τους 156 θανάτους ανά 100.000 κατοίκους το 2016.

Η υποχώρηση αυτή οφείλεται κυρίως στις «προσπάθειες που έγιναν για πολύ καιρό προκειμένου να μειωθούν οι καπνιστές και στις προόδους που έχουν γίνει στη διάγνωση και τη θεραπεία του καρκίνου στα πιο πρώιμα στάδια», επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα The Wall Street Journal.

2,6 εκατομμύρια λιγότεροι νεκροί

Αυτό μεταφράζεται σε περίπου 2,6 εκατομμύρια λιγότερους θανάτους από καρκίνο σε σύγκριση με τον αριθμό που θα καταγραφόταν εάν το ποσοστό θνησιμότητας παρέμενε στο επίπεδο του 1991, εξηγούν οι ερευνητές.

Η τάση είναι πολύ καλή είδηση – ο καρκίνος είναι μια από τις βασικές αιτίες θανάτου στις ΗΠΑ, μαζί με τις καρδιαγγειακές παθήσεις και τα δυστυχήματα, κατά τα πιο πρόσφατα επίσημα στοιχεία.

Αλλά παρ’ όλες τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί, ο δείκτης θνησιμότητας του καρκίνου δεν έχει πέσει στο μηδέν. Οι ερευνητές προβλέπουν 1,7 εκατ. νέα κρούσματα και 600.000 θανάτους από καρκίνο στις το 2019.

Διαφορές ανδρών-γυναικών…

Σύμφωνα με την έκθεση, οι άνδρες πεθαίνουν συχνότερα από καρκίνο του πνεύμονα, του προστάτη ή στο κόλον, ενώ οι γυναίκες από καρκίνο του πνεύμονα, του μαστού και του παχέος εντέρου. Αυτές ακριβώς είναι επίσης οι συχνότερες μορφές καρκίνου στη Γαλλία.

…εθνικών και κοινωνικοοικονομικών ομάδων

Οι φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές ομάδες παρουσιάζουν επίσης αποκλίσεις ως προς τους δείκτες θνησιμότητας από τον καρκίνο. Οι άνθρωποι που ζουν στις φτωχότερες κομητείες των ΗΠΑ έχουν πολύ υψηλότερες πιθανότητες να καπνίζουν και να είναι παχύσαρκοι. Την περίοδο 2012-2016, ο δείκτης θνησιμότητας στις φτωχότερες περιοχές ήταν 2 φορές υψηλότερος σε περιπτώσεις καρκίνου του τραχήλου της μήτρας στις γυναίκες και 40% υψηλότερος σε κρούσματα καρκίνου του πνεύμονα και του ήπατος στις φτωχότερες κομητείες σε σύγκριση με αυτές που κατέγραφαν μεγαλύτερα εισοδήματα.

Η φτώχεια συνδέεται επίσης με πολύ χαμηλότερα επίπεδα συχνών ιατρικών εξετάσεων, πράγμα που συχνά οδηγεί στον εντοπισμό της ασθένειας σε αργότερο στάδιο, ενώ συνεπάγεται επίσης ότι υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να προσφερθεί στον ασθενή η καλύτερη – που τις περισσότερες φορές είναι επίσης ακριβότερη – θεραπεία.

(Πηγές: Les Echos· American Cancer Society)

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΥΓΕΙΑ

Συνταγογράφηση μέσω ΕΟΠΥΥ γυμναστήρια και καθηγητές φυσικής αγωγής

Δημοσιεύτηκε

στις

Για ιατρικούς λόγους ο ΕΟΠΥΥ θα συνταγογραφεί και γιατρό, έπειτα από πρόταση καθηγητή


Αποδεκτή έκανε το Κεντρικό Συμβούλιο Υγείας την πρόταση του καθηγητή Πειραματικής Φυσιολογίας, Μιχάλη Κουτσιλιέρη, η οποία αφορούσε τη συνταγογράφηση της άσκησης από τον ΕΟΠΥΥ. Σύμφωνα με τον καθηγητή, ο ΕΟΠΥΥ θα καλύπτει μέρος του γυμναστηρίου για ιατρικούς λόγους.

Οι παθήσεις

Κατευθυντήριες οδηγίες αναφέρουν ότι η άσκηση είναι θεραπευτική και προληπτική σε πολλές κατηγορίες, όπως μυοσκελετικές παθήσεις, μείωση της χοληστερίνης, του σακχάρου, στην κατάθλιψη κ.ά. Στο μεταξύ, σημαντικό είναι να υπάρξει συνεννόηση με το υπουργείο, ώστε να καλύπτεται η συνταγογράφηση από τον ΕΟΠΥΥ. Ο ίδιος διευκρινίζει ότι «θα πληρώνεται συγκεκριμένος πιστοποιημένος φυσικοθεραπευτής ή γυμναστής, ο οποίος θα ακολουθεί τις κατευθυντήριες οδηγίες, που εξυπηρετούνται μέσα από ένα πρωτόκολλο». 

Όσον αφορά τις κλινικές μελέτες, ο καθηγητής δηλώνει ότι αυτήν τη στιγμή είναι υπό συζήτηση διάφορα πρωτόκολλα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της θεραπευτικής άσκησης ενώ ήδη έχουν ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες κλινικές μελέτες για την αντιμετώπιση της άνοιας με θεραπευτική άσκηση.  Η θεραπευτική άσκηση ήδη συνταγογραφείται σε Αγγλία, Σκωτία, Γερμανία και ΗΠΑ. 

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
-ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ-

Facebook

-ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ-

Δημοφιλη