Connect with us

ΚΡΗΤΗ

Προτάσεις Δήμου Αμαρίου για το χωροταξικό Περιφ. Κρήτης

Δημοσιεύτηκε

στις

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης (Β1 φάση) για τη Μελέτη «Αξιολόγηση, Αναθεώρηση και Εξειδίκευση Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης – ΠΠΧΣΑΑ Κρήτης».


 

Για την πρόταση του Δήμου Αμαρίου στο πλαίσιο της Β1 φάσης του Χωροταξικού συγκροτήθηκε επιτροπή αποτελούμενη από το Δήμαρχο κ. Παντελή Μουρτζανό, τον Αντιδήμαρχο κ. Εμμανουήλ Ψαρουδάκη, τον Πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου κ. Εμμανουήλ Καλομενόπουλο, τον επικεφαλή της αντιπολίτευσης κ. Στέφανο Σημαντήρα και την Προϊσταμένη της Τεχνικής Υπηρεσίας κα. Ευρυδίκη Πατρικαλάκη. Η εν λόγω επιτροπή παρουσίασε τις θέσεις και προτάσεις της στο Δημοτικό Συμβούλιο στη συνεδρίαση της 22ης Μαΐου 2015.

 

  1. ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Η Β1 φάση σε σχέση με την πρώτη βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση για το σύνολο της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης και, παρόλο που οι επιμέρους μελέτες είναι ασύνδετες μεταξύ τους και αρκετές φορές ετερόκλητες, ελπίζουμε ότι με τις παρατηρήσεις θα υπάρξει ενοποίηση.

 

  1. ΘΕΤΙΚΑ
  • Αποκατάσταση των ορίων του Δήμου μας προς τη θάλασσα στα όρια του 1930 (κάτι που από τη δημιουργία του Καποδίστρια αποτυπώνονταν λανθασμένα στους χάρτες).
  • Χαρακτηρίζει την περιοχή μας ως περιοχή ήπιας ανάπτυξης εναλλακτικού τουρισμού σε μεγάλο μέρος του Δήμου, εξαιρώντας τα χωριά από την Τοπική Κοινότητα Φουρφουρά και ανατολικότερα, κάτι που χρίζει διευκρινήσεων και σε κάθε περίπτωση αποτελεί λάθος.

Η περιοχή της “Αμπαδιάς” πληροί όλα τα κριτήρια ανάπτυξης εναλλακτικού τουρισμού (φυσικά τοπία, μονοπάτια Ψηλορείτη, αρχαιολογικούς χώρους, γειτνίαση με τη θάλασσα, κ.ά.).

  • Χωροθετεί τον υπάρχον ΧΥΤΑ, παρόλο που δε χωροθετείται άλλος στα όρια της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνης, και δε βάζει σε προτεραιότητα την άμεση χρηματοδότηση υλοποίησης του έργου.
  • Χωροθετείται το Φράγμα Πλατύ, παρόλο που αγνοείται το Φράγμα Γερακαρίου. Εδώ θα πρέπει να προταθεί στο νέο χρηματοδοτικό πλαίσιο να υπάρξουν άμεσες προτεραιότητες στις χρήσεις γης για τους περί του φράγματος οικισμούς, όπως και έργα αποχέτευσης παράλληλα  με την κατασκευή του έργου.
  • Θετική η επισήμανση για αποκατάσταση κτιρίου και ολόκληρων οικισμών και παραδοσιακών κτισμάτων (οικιστική υποενότητα Αμαρίου), παρόλο που οικιστικά μας κατατάσσει λανθασμένα σε ενότητα του Δήμου Ρεθύμνου.
  • Μας ικανοποιεί η μη εγκατάσταση ανεμογεννητριών στην περιοχή μας (κάνοντας ουσιαστικά δεκτή την πρόταση της Περιφέρειας για δύο περιοχές ανά περιφερειακή ενότητα). Επομένως, είναι αυτονόητο ότι δεν ισχύουν τα όσα εκ παραδρομής αναφέρονται σε άλλα κεφάλαια, όπου έχουμε “τρία σημεία ως εγκεκριμένες θέσεις του Δήμου Αμαρίου” και σε άλλο  “ένας προγραμματισμένος σταθμός δικτύων”.

Αποτελεί πάγια θέση του Δήμου μας η μη εγκατάσταση ΒΑΠΕ στην περιοχή και δε θα γίνει δεκτή καμία αλλαγή στο μέλλον.

 

  1. ΑΡΝΗΤΙΚΑ
  • Δε χωροθετείται ούτε προβλέπεται λειτουργία του Αεροδρομίου Τυμπακίου (Αεροδρόμιο του Νότου), το οποίο αποτελεί προτεραιότητα για την περιοχή μας.

Η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Νότου έχει για το Δήμο μας δύο άξονες, το Αεροδρόμιο και το Λιμάνι στον κόλπο του Κόκκινου Πύργου (ενός λιμανιού επιβατικού, τουριστικού, εμπορευματικού), όπως και του Αεροδρομίου.

Η Κρήτη πρέπει να πάψει να έχει γυρισμένη την πλάτη στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή και την Κύπρο. Το Λιβυκό θεωρούμε ότι πρέπει να είναι Πέλαγος προοπτικής, ανάπτυξης και δημιουργίας για την ευρύτερη περιοχή.

Το Αεροδρόμιο και το Λιμάνι του Νότου επιβάλλονται γιατί βρίσκονται κοντά:

  • Σε μεγάλες παραγωγικές ζώνες
  • Σε σημαντικές τουριστικές υποδομές και των τριών Περιφερειακών Ενοτήτων Ηρακλείου – Ρεθύμνου – Χανίων (Μάταλα, Αγία Γαλήνη, Πλακιάς, Ροδάκινο, Σφακιά).
  • Στο ΝΟΑΚ – Αμαριώτικο δρόμο. Ο Αμαριώτικος δρόμος υποβαθμίζεται σε άξονα Β’ προτεραιότητας, κάτι που μας βρίσκει εντελώς αντίθετους. Ένα ώριμο από πενταετίας έργο με έτοιμες μελέτες σε όλο τον άξονα και μόνο το ένα μέρος αυτών (το 1/4) κατασκευασμένο (Φράγμα – Απόστολοι). Θεωρούμε ότι πρέπει άμεσα να ολοκληρωθεί και να ενταχθεί στις χρηματοδοτήσεις της επόμενης περιόδου, διότι είναι η συντομότερη διαδρομή που ενώνει το Βορά με το Νότο.

 

  1. ΑΛΛΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
    • Στο οικιστικό σχέδιο του Αμαρίου περιγράφονται δύο κέντρα, η Αγία Φωτεινή και ο Φουρφουράς για την εξυπηρέτηση της αύξησης πληθυσμού.

Θεωρούμε ότι πρέπει να περιληφθεί και το Γερακάρι δημιουργώντας έτσι ένα “ισοσκελές τρίγωνο οικιακής ανάπτυξης” Αγία Φωτεινή – Φουρφουράς – Γερακάρι.

  • Στο Γερακάρι, άλλωστε, τα τελευταία χρόνια υπάρχουν επενδύσεις που άλλαξαν θετικότατα το οικιστικό περιβάλλον.
  • Η Σχολή Ασωμάτων δεν περιγράφεται σύμφωνα με τις προτεραιότητες που έχουν δρομολογηθεί από την Αντιπεριφέρεια Ρεθύμνης – ΕΛΓΟ Δήμητρα και Δήμο Αμαρίου.

Εκπαίδευση, ερευνητικό κέντρο Νοτίου Ελλάδος, αξιοποίηση υποδομών και εκτάσεων.

  • Να περιγραφούν επαρκώς τα μονοπάτια, πέρα από το Ε4 (π.χ. Λοχριά, Αγκαθίτης – Ψηλορείτης, Πλατάνια, Φουρφουράς – Ψηλορείτης, Πατσός) και να αξιοποιηθούν τα σπήλαια στην περιοχή μας, όπως και τα ιστορικά μονοπάτια π.χ. Διαδρομή Απαγωγής Κράιπερ.
  • Όπως επίσης και ο δρόμος από το Πετροχώρι, νοτιοανατολικά του Φράγματος Πλατύ – κάτω Καμάρα – Αγία Γαλήνη. Ο δρόμος αυτός, εκτός του ότι είναι μια υπέροχη διαδρομή φυσικού κάλλους, αποτελεί μια πύλη από και προς το Νότο με την κοιλάδα του Αμαρίου.

 

Ακολουθήστε το Cretanmagazine στο Google News και στο Facebook