Connect with us

ΕΛΛΑΔΑ

Ραβασάκια για 385.000 ανασφάλιστα Ι.Χ.

Δημοσιεύτηκε

στις

Ολοκληρώθηκαν οι διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα και έρχονται τα πρόστιμα –  «Παράθυρο» για να προλάβουν οι ιδιοκτήτες τα πρόστιμα έως την Δευτέρα


«Σήμα» στις ασφαλιστικές ότι «πήραν μπροστά» οι έλεγχοι για ανασφάλιστα ΙΧ, έστειλε η ΑΑΔΕ. Αν και το υπουργείο Οικονομικών καλύπτει την διαδικασία διεξαγωγής των διασταυρώσεων με μυστικότητα, πηγές της αγοράς επιβεβαίωναν πως έδωσαν προ 15νθημέρου ήδη τα στοιχεία για να τρέξει την διασταύρωση η ΑΑΔΕ..

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες η διασταύρωση έγινε την Δευτέρα 30 Απριλίου και λέγεται πως εντοπίστηκαν περίπου 385.000 παραβάτες. Αρχές της επόμενης εβδομάδας (πιθανώς την Τρίτη) αναμένεται να αρχίσουν να εκδίδονται και τα «ραβασάκια» με τα παράβολα, τα οποία θα αναρτηθούν στο Taxisnet.

Ωστόσο η ΑΑΔΕ ζήτησε από τις ασφαλιστικές εταιρίες να της δώσουν τελικά στοιχεία την Δευτέρα 7 Μαΐου, ώστε να εντοπιστούν ποιοι ιδιοκτήτες έχουν ανασφάλιστο ΙΧ αυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα. Αν δεν αλλάξει κάτι, αυτό ενδεχομένως να αφήνει και ένα παράθυρο, όπως εκτιμάται, για να σπεύσουν να προλάβουν να ασφαλιστούν όσοι αμέλησαν, πριν βγουν τα πρόστιμα από Τρίτη και μετά.

Τα «λάθη» πληρώνονται
Υπενθυμίζεται ότι τέλη Φεβρουαρίου είχε δοθεί διορία στους ιδιοκτήτες ενός μηνός για να ασφαλιστούν ή να διορθώσουν λάθη στα στοιχεία των οχημάτων τους. Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα, όπως λένε στην ασφαλιστική αγορά, να αυξηθούν οι ασφαλίσεις οχημάτων κατά 100.000 από τις αρχές της χρονιάς (ή 160.000 στο δίμηνο Φεβρουαρίου-Μαρτίου).

Η εμπειρία από την προηγούμενη διασταύρωση, που «έτρεξε» στις 6 Ιουνίου του 2017 αλλά τελικώς ακυρώθηκε, έχει αφήσει τραυματικές εντυπώσεις στις μνήμες πολλών. Ωστόσο τον μήνα εκείνον ασφαλίστηκαν ξαφνικά 510.000 περισσότερα οχήματα, που κυκλοφορούσαν ως τότε χωρίς ασφάλεια, σαν «κινητές βόμβες» της ασφάλτου.

Εκτός όμως από τους «από άποψη» ανασφάλιστους, λόγους να ανησυχούν για πρόστιμα έχουν και ιδιοκτήτες που εν αγνοία τους, ή και χωρίς να φταίνε οι ίδιοι σε πολλές περιπτώσεις, κινδυνεύουν να θεωρηθούν παραβάτες. Κληρονόμοι, κάτοικοι εξωτερικού, αλλά και όσοι έχουν ακινητοποιήσει το όχημά τους χωρίς να το δηλώσουν στην ΔΟΥ, είναι τα πρώτα υποψήφια «θύματα» των διασταυρώσεων.

Άγνοια βασικών κανόνων (όπως πχ ότι η «ακινησία» του οχήματος πρέπει να δηλώνεται από τον ιδιοκτήτη υποχρεωτικά στην ΔΟΥ, αλλιώς δεν ισχύει) τιμωρείται, ασχέτως ποια είναι τα πραγματικά περιστατικά.

Από την ΑΑΔΕ είχαν δώσει οδηγίες και απαντήσεις για διάφορες περιπτώσεις που ανακύπτουν στις διασταυρώσεις.

Μετά την «ημέρα Χ» που θα γίνει διασταύρωση, θα εκδοθούν email και ειδοποιήσεις στο Taxisnet που θα ενημερώνουν ότι χρωστούν να πληρώσουν παράβολο 100-150 ευρώ (για μοτοσυκλέτες) ή 200-250 ευρώ (για αυτοκίνητα) οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που θα θεωρηθούν «ανασφάλιστα».

Με βάση την προαναγγελία αυτή, τα εργαλεία επιβίωσης που έχουν στην διάθεσή τους οι ιδιοκτήτες είναι ουσιαστικά τέσσερα:

1. Αν είναι κανονικά ασφαλισμένοι: είναι κρίσιμο να έχουν ασφάλεια σε ισχύ κατά την ημερομηνία που θα γίνει η διασταύρωση. Με μια επίσκεψη στην ιστοσελίδα www. hic.gr μπορούν να διαπιστώσουν αν το ηλεκτρονικό σύστημα που θα χρησιμοποιηθεί δείχνει πως το όχημά τους είναι κανονικά ασφαλισμένο, σε ποια εταιρία και μέχρι πότε. Αν δεν φαίνεται ασφαλισμένο, πρέπει να απευθυνθούν στην ασφαλιστική εταιρεία με την οποία συνεργάζονται.

2. Αν δεν έχουν ασφαλιστεί: έπρεπε να προλάβουν να ασφαλιστούν ή να θέσουν σε ακινησία το όχημά τους πριν ξεκινήσει η διασταύρωση. Δεν αρκούν δικαιολογίες του τύπου: «μα είναι παρκαρισμένο – ακινητοποιημένο, λείπω στο εξωτερικό, μου αφαίρεσαν τις πινακίδες, πέθανε ο ιδιοκτήτης» κλπ.

3. Αν δεν έχουν πια στην ιδιοκτησία τους κάποιο όχημα (το πούλησαν, καταστράφηκε, το απέσυραν ή τους το έκλεψαν κλπ) αλλά παρέλειψαν να το δηλώσουν όπως έπρεπε: έπρεπε να το δηλώσουν πριν ξεκινήσει η διασταύρωση, στο υπουργείο Μεταφορών ή και στην ΔΟΥ.

4. Αν χρεωθούν κατά λάθος με πρόστιμα για οχήματα που δεν έχουν: υπάρχει περιθώριο δύο μηνών και μετά την διασταύρωση για να τρέξουν να βρουν το δίκιο τους. Αν τα καταφέρουν…

Σε κάθε περίπτωση, άπαξ και το όχημα έχει ελληνικές πινακίδες και δεν έχουν κατατεθεί (πλην κλοπής) πρέπει το όχημα να ασφαλίζεται σε ελληνική ασφαλιστική εταιρία με έδρα την Ελλάδα (ακόμα και αν ασφαλίστηκε και σε άλλη ευρωπαϊκή).

Γενικοί κανόνες

1. Αν το όχημα έχει κλαπεί:

Πολύς κόσμος μπορεί να έχει δηλώσει ολική κλοπή αυτοκινήτου ή μοτοσυκλέτας στην Αστυνομία, αλλά αυτό δεν αρκεί για να απαλλαγούν αυτομάτως όλοι και από τα πρόστιμα για ανασφάλιστο όχημα που δεν έχουν!

Σε περίπτωση κλοπής επιβατηγού ΙΧ, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει:

α) να το δηλώσει άμεσα στην Αστυνομία και να κάνει αίτηση για να πάρει και σχετική βεβαίωση.

β) να το δηλώσει και στο Υπουργείο Μεταφορών (στην περιφερειακή υπηρεσία όπου υπάγεται)

γ) μετά 3 μήνες να ξαναπάει στην Αστυνομία για να πάρει την βεβαίωση κλοπής

δ) να πάει μετά την αρμόδια ΔΟΥ και να καταθέσει την βεβαίωση (ότι έχει ανοίξει δικογραφία, δεν έχει βρεθεί το ΙΧ κλπ) για να δηλωθεί εκεί η «αναγκαστική ακινησία» λόγω κλοπής και να μην βγει ανασφάλιστο το όχημα.

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Α. Υποτίθεται ότι η Αστυνομία έχει δώσει αρχείο κλοπών στην ΑΑΔΕ για δηλώσεις κλοπής που έγιναν από το 2004 ως το 2017. Θεωρητικά δεν θα έπρεπε να γίνει διασταύρωση και να επιβληθεί πρόστιμο για κλεμμένο ΙΧ της εποχής αυτής. Στην πράξη όμως δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο πως θα εξαιρεθούν τα κλεμμένα. Τότε χρειάζεται να προσκομιστεί στη ΔΟΥ εκ νέου η βεβαίωση κλοπής από την αστυνομία, για να πιστοποιηθεί «αναγκαστική ακινησία» λόγω κλοπής.

Β. Αν η βεβαίωση κλοπής έχει χαθεί, πρέπει να ζητηθεί αντίγραφο από την αστυνομία (μπορεί να πάρει και μια εβδομάδα). Αν δεν έχει δηλωθεί η κλοπή και δηλωθεί εκ των υστέρων, η βεβαίωση θα αναγράφει την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης στην Αστυνομία και όχι την ημερομηνία που έγινε η κλοπή. Άρα έπρεπε να γίνει πριν την διασταύρωση, γιατί αν γίνει μετά την διασταύρωση, δεν θα απαλλάξει τον ιδιοκτήτη από το πρόστιμο.

Γ. Αν κάποιος έχει πάει μόνον στην αστυνομία και μετά στην ΔΟΥ (όχι στο υπουργείο Μεταφορών) μπορεί να φαίνεται σαν «εθελουσία ακινησία» και όχι «αναγκαστική ακινησία» λόγω κλοπής.

2. Αν ένα όχημα έχει πουληθεί:

Κανονικά ο παλαιός ιδιοκτήτης δεν έπρεπε να εμπλέκεται. ΄Εχει διαπιστωθεί όμως ότι αγοραπωλησίες που έγιναν με εξουσιοδότηση από τον παλαιό ιδιοκτήτη προς τον αγοραστή ή τον μεσάζοντα (πχ έμπορος), έμειναν ανολοκλήρωτες. Δηλαδή αυτός που έπρεπε με την εξουσιοδότηση να ολοκληρώσει την μεταβίβαση και να την δηλώσει στο υπουργείο Μεταφορών, δεν έκανε όλα όσα χρειάζονται μετά την συναλλαγή ώστε να διαγραφεί το όχημα από το όνομα του παλαιού ιδιοκτήτη.

Στις περιπτώσεις αυτές, μπορεί ανασφάλιστο όχημα να φαίνεται πως ανήκει σε πολίτη που δεν ευθύνεται. Αυτός όμως θα πρέπει να σπεύσει στην Τροχαία και να πάρει βεβαίωση «ανολοκλήρωτης μεταβίβασης» που θα την καταθέσει στην ΔΟΥ, ώστε να τεθεί το όχημα σε αναγκαστική ακινησία λόγω «ανολοκλήρωτης μεταβίβασης» και να απαλλαγεί.

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Α. Αν η βεβαίωση «ανολοκλήρωτης μεταβίβασης» γίνει μετά την διασταύρωση, ο παλαιός ιδιοκτήτης δεν απαλλάσσεται!

Το όχημα τίθεται σε ακινησία από την ημερομηνία που το γεγονός δηλώνεται στην Τροχαία και όχι από την ημερομηνία που, σύμφωνα με όσα δηλώνει ο πωλητής, διενεργήθηκε η πώληση του οχήματος.

Άρα, εάν ο πωλητής έλαβε γνώση, μέσω της ειδοποίησης που του εστάλη για μη ασφάλιση του οχήματος, ότι δεν ολοκληρώθηκε ποτέ η διαδικασία της μεταβίβασης, πρέπει να κάνει τις παραπάνω ενέργειες το συντομότερο δυνατό, καθώς εξακολουθεί να βαρύνεται με όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την ιδιοκτησία στο όχημα.

Β. Οι πολίτες μπορούν να ενημερώνονται για τα οχήματα που εμφανίζονται στο όνομά τους, από το site της ΑΑΔΕ (www.aade.gr), πηγαίνοντας στην κατηγορία: Υπηρεσίες για Πολίτες και στη συνέχεια πατώντας την επιλογή: Τέλη Κυκλοφορίας, μπαίνουν στη σελίδα: Τέλη Κυκλοφορίας με κωδικούς TAXISnet, επιλέγουν: Είσοδος στην Εφαρμογή , συνδέονται με τους προσωπικούς τους κωδικούς και από τον εμφανιζόμενο πίνακα: Κατάσταση οχημάτων και ειδοποιήσεις τελών κυκλοφορίας, επιλέγουν: Κατάσταση Οχημάτων.

3. Απόσυρση ή καταστροφή οχήματος:

Οι κίνδυνοι είναι και εδώ πολλοί, αλλά «απαντήσεις υπάρχουν» μόνον για τις εξής περιπτώσεις:

Α. να έχει βγει ειδοποιητήριο για ανασφάλιστο όχημα, το οποίο δόθηκε για καταστροφή, διάλυση ή αχρήστευση πριν από τις 04.03.2004, χωρίς να υπάρχει πιστοποιητικό καταστροφής.

Η διαγραφή πραγματοποιείται αναδρομικά από την παραπάνω ημερομηνία εφόσον οι ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων προσέλθουν σε οποιαδήποτε περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας. Δεν χρειάζεται προσέλευση του πολίτη στις Δ.Ο.Υ.

Β. να έχει βγει ειδοποιητήριο για όχημα που έχει παραδοθεί στην «Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος» (ΕΔΟΕ) για καταστροφή και οριστική διαγραφή, είτε από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη, είτε και αν το περισυνέλεξε ο Δήμος από τον δρόμο και δεν είναι πια στην κατοχή του.

Αν το είχε παραδώσει ο ίδιος ο πρώην ιδιοκτήτης που έλαβε ειδοποιητήριο ενώ το είχε παραδώσει σε πιστοποιημένο ανακυκλωτή, πρέπει να βρει και να προσκομίσει ο ίδιος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. την βεβαίωση παραλαβής του οχήματος που χορηγείται από το σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης ( για Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής) προκειμένου να διεκδικήσει έτσι την ακύρωση του παραβόλου. Δηλαδή το να βρει την βεβαίωση αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την απαλλαγή του, αλλιώς χρεώνεται το πρόστιμο για αυτοκίνητο που δεν υπάρχει.

Σε περίπτωση που το όχημα το περισυνέλεξε από τον δρόμο ο Δήμος και δεν είναι πλέον στην κατοχή του ιδιοκτήτη του, τότε αυτός πρέπει πάει στον Δήμο που το μάζεψε και είτε να πάρει το πιστοποιητικό καταστροφής του οχήματος, είτε βεβαίωση ότι το όχημα περισυλλέχθηκε και στάλθηκε στην ΔΔΔΥ (πρώην ΟΔΔΥ).

Αν όντως το όχημα περιήλθε στην ΔΔΔΥ, πρέπει να πάει και εκεί για να πάρει βεβαίωση από την οποία να προκύπτει η καταστροφή ή μη του οχήματος. Εφόσον μαζέψει τα δικαιολογητικά αυτά, θα τα καταθέσει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. και αυτή ακυρώνει το παράβολο ανασφάλιστου οχήματος.

Γ. Για τις μοτοσικλέτες (δίκυκλα οχήματα άνω των 50 κυβικών εκατοστών) δεν υπάρχει κανένας περιορισμός για τη διαγραφή τους και αυτή μπορεί να γίνεται οποτεδήποτε, χωρίς να απαιτείται προσκόμιση πιστοποιητικού καταστροφής από ανακυκλωτή.

Σε περίπτωση αχρήστευσης (καταστροφής) ή διάλυσης μοτοσικλέτας, ο ιδιοκτήτης- κάτοχος αυτής υποβάλλει αίτηση σε οποιαδήποτε Υπηρεσία Μεταφορών και Επικοινωνιών, στην οποία αναγράφεται ο λόγος της οριστικής διαγραφής.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
Η παραπάνω αίτηση έπρεπε να γίνει πριν την διασταύρωση! Και αυτό γιατί πρέπει να υποβάλλεται εντός δύο (2) μηνών από το χρόνο που επήλθε το γεγονός και μαζί με αυτή παραδίδονται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες της μοτοσικλέτας, εφόσον υπάρχουν.

Αλλιώς, εάν δεν υπάρχουν όλα αυτά, πρέπει να προσκομίσει δήλωση απώλειας που κατατέθηκε στις Αστυνομικές Αρχές. Οι Υπηρεσίες Μεταφορών χορηγούν βεβαίωση στους αιτούντες για διαγραφή της μοτοσικλέτας από το Μητρώο, αλλά με ημερομηνία διαγραφής εκείνη της κατάθεσης της αίτησης και όχι προγενέστερη.

Εάν όμως, από δημόσιο έγγραφο που συνυποβάλλεται με την αίτηση, προκύπτει κάποια άλλη προγενέστερη ημερομηνία καταστροφής, διάλυσης ή αχρήστευσης, τότε μπορεί η διαγραφή να καταχωρηθεί με προγενέστερη ημερομηνία του διασταυρωτικού ελέγχου ανασφαλίστων οχημάτων, οπότε το παράβολο ακυρώνεται χωρίς να απαιτείται κάποια άλλη ενέργεια από τον ενδιαφερόμενο, δηλαδή χωρίς να απαιτείται καν η προσέλευση του πολίτη σε Δ.Ο.Υ.

4. Αφαίρεση πινακίδων, δέσμευση, κατάσχεση

Α. Αν είχαν αφαιρεθεί οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας από την Αστυνομία π.χ. λόγω παράβασης του ΚΟΚ:

Δεν ακυρώνεται το παράβολο γιατί η περίπτωση αυτή δεν συνιστά λόγο θέσης του οχήματος σε αναγκαστική ακινησία. Η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από αν κινείται ή λειτουργεί το όχημα.

Η δήλωση ακινησίας ΕΙΧ αυτοκινήτου κατατίθεται από τον ιδιοκτήτη του οχήματος μαζί με την άδεια κυκλοφορίας και τις πινακίδες του οχήματος στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.

Β. Αν το όχημα είχε κατασχεθεί για άλλους λόγους από το δημόσιο:

Στην περίπτωση αυτή πρέπει να προσκομισθεί στη Δ.Ο.Υ. η έκθεση κατάσχεσης προκειμένου να εξετασθεί η θέση του οχήματος σε «αναγκαστική ακινησία». Εφόσον αυτό γίνει δεκτό και ο εντοπισμός του οχήματος ως ανασφαλίστου αφορά την περίοδο που έχει τεθεί σε ακινησία, το σχετικό παράβολο ανασφάλιστου οχήματος δύναται να ακυρωθεί.

Γ. Αν το όχημα είχε δεσμευθεί από την Τροχαία λόγω εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα ως ανασφάλιστος:

Το παράβολο ακυρώνεται γιατί ασκούνται ήδη σε βάρος του ιδιοκτήτη από τις Αστυνομικές Αρχές οι ποινές επειδή οδηγούσε ανασφάλιστος.

5. Κάτοικοι Εξωτερικού – έξοδος οχήματος από τη χώρα

Η «κλασική περίπτωση» που κάποιος θα μπλέξει, είτε γιατί δεν έκανε δήλωση την ΔΟΥ Εξωτερικού, είτε γιατί έχει ελληνικές πινακίδες και πρέπει να ασφαλίζεται στην Ελλάδα ακόμα και αν κινείται στο εξωτερικό.

Για παράδειγμα:

Α. αν λάβει ειδοποιητήριο για μη ασφάλιση οχήματός μου ενώ το έχει ασφαλίσει συνάψει σε ασφαλιστική επιχείρηση άλλου κράτους μέλους της ΕΕ.

Εφόσον το όχημα εντοπίστηκε ως ανασφάλιστο, αυτό σημαίνει ότι έχει ταξινομηθεί στην Ελλάδα και φέρει ελληνικές πινακίδες. Κατά συνέπεια, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ασφαλιστική νομοθεσία η οποία είναι κοινή σε όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε., υπάρχει υποχρέωση για ασφάλιση σε ασφαλιστική επιχείρηση που δραστηριοποιείται νόμιμα στην Ελλάδα.

Β. Αν ο ιδιοκτήτης ζει στο εξωτερικό και το όχημα βρίσκεται στην Ελλάδα:

Για την απαλλαγή του ιδιοκτήτη δεν αρκεί ότι ζει εκτός Ελλάδος. Ακόμα και αν το όχημα δεν βρίσκεται σε κυκλοφορία, ο ιδιοκτήτης του οφείλει να το θέσει σε «φορολογική ακινησία» στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.

Πρέπει λοιπόν άμεσα, πριν τα τέλη Μαρτίου, να προβεί στην παραπάνω ενέργεια, είτε ο ίδιος, είτε να εξουσιοδοτήσει κάποιο άλλο πρόσωπο να το κάνει για λογαριασμό του.

Τυχόν δήλωση ακινησίας που υποβάλλεται μετά τη διενέργεια του διασταυρωτικού ελέγχου δεν απαλλάσσει τον ιδιοκτήτη από την υποχρέωση καταβολής του παραβόλου ανασφαλίστου οχήματος.

Γ. Αν ο ιδιοκτήτης αλλά και το ίδιο το όχημα είναι στο εξωτερικό για πάνω από 6 μήνες.

Tα πρόστιμα για τους παραβάτες:

Για δίκυκλα ως 250 κ.ε.: 100 ευρώ
Για δίκυκλα πάνω από 251 κ.ε.: 150 ευρώ
Για αυτοκίνητα ως 1.000 κ.ε.: 200 ευρώ
Για αυτοκίνητα πάνω από 1.001 κ.ε.: 250 ευρώ

ΕΛΛΑΔΑ

Ποια είδη και υπηρεσίες εστίασης έχουν από σήμερα μειωμένο ΦΠΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε αναλυτική εγκύκλιο του υπ. Οικονομικών αναφέρονται τα είδη διατροφής και οι υπηρεσίες εστίασης που μετατάσσονται από σήμερα στον μειωμένο συντελεστή 13% από τον συντελεστή 24%


Με βάση την εγκύκλιο οι επιχειρήσεις πώλησης τροφίμων και παροχής υπηρεσιών εστίασης θα πρέπει να προσαρμόσουν τους τιμοκαταλόγους τους και τις φορολογικές ταμειακές μηχανές τους προκειμένου από σήμερα να προσαρμοστούν στο νέο καθεστώς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ.

 

Μεταξύ άλλων στην εγκύκλιο προβλέπεται ότι :

  • παραμένουν στους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ 13% βασικά αγαθά όπως: ψωμί, γάλα, κρέας, ψάρια, ελαιόλαδο, τυριά, ζυμαρικά, άλευρα, δημητριακά, λαχανικά, ύδρευση, ζώντα ζώα, είδη για εξυπηρέτηση ατόμων με ειδικές ανάγκες
  • παραμένουν στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6 % φάρμακα, βιβλία
  • επεκτείνεται το πεδίο εφαρμογής του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ (13%), μεταξύ άλλων σε: όλα τα είδη ζυμαρικών, ψωμιών, ψαριών, μαλακόστρακων, καφέ, τσάι, χυμούς φρούτων και λαχανικών, αλάτι, ξύδι, διάφορα παρασκευάσματα διατροφής με βάση τα: δημητριακά, αλεύρια, άμυλα, και τα παρασκευάσματα για σάλτσες, σούπες και ζωμούς
  • μετατάσσονται από τον μειωμένο συντελεστή 13% στον υπερμειωμένο συντελεστή 6%: η παράδοση ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και θέρμανσης μέσω δικτύου (τηλεθέρμανση).

Σε ότι αφορά ειδικότερα τις υπηρεσίες απο σήμερα ισχύουν τα ακόλουθα:

α) επεκτείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13%, πέραν των υπηρεσιών που παρέχουν οι οίκοι ευγηρίας, και στις παροχές υπηρεσιών από οικοτροφεία, δομές για άτομα με ειδικές ανάγκες και δομές που παρέχουν κατάλυμα σε άτομα με νοητική υστέρηση, ψυχικές διαταραχές και χρήση ουσιών, που ενεργείται στο πλαίσιο κοινωνικής πρόνοιας, εφόσον δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της απαλλαγής των υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας και ασφάλισης, καθώς και προστασίας παιδιών και νέων της περίπτωσης θ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ.

Ως εκ τούτου, στην περίπτωση που πρόκειται για παροχή υπηρεσιών στο πλαίσιο κοινωνικής πρόνοιας από πρόσωπα με κερδοσκοπική δραστηριότητα ή από πρόσωπα με δραστηριότητα μη κερδοσκοπική που όμως είτε δεν αναγνωρίζονται από το κράτος ως φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνικής πρόνοιας, είτε το είδος και η έκταση των υπηρεσιών τους είναι τέτοια που ενδεχόμενη απαλλαγή τους θα οδηγούσε σε στρέβλωση των όρων του ανταγωνισμού, επιβάλλεται ΦΠΑ με τον μειωμένο συντελεστή στις υπηρεσίες αυτές.

β) επανέρχεται η εστίαση στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, η εκμετάλλευση καφενείων, καφετεριών, ζαχαροπλαστείων, εστιατορίων, ψητοπωλείων, οινομαγειρείων και λοιπών συναφών προς αυτές επιχειρήσεων πλην των κέντρων διασκέδασης, με εξαίρεση τη διάθεση αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, χυμών και ροφημάτων.

Στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ υπάγεται η παροχή υπηρεσιών από τις αναφερόμενες στη διάταξη αυτή επιχειρήσεις εστίασης, πλην των κέντρων διασκέδασης, εφόσον πρόκειται για διάθεση έτοιμων προς άμεση επιτόπια κατανάλωση φαγητών, γευμάτων και γλυκών, ενώ παραμένουν στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ οι επιτόπιες καταναλώσεις αλκοολούχων και μη αλκοολούχων ποτών, όπως αναψυκτικών και ενεργειακών ποτών, οι επιτόπιες καταναλώσεις χυμών, φυσικών ή τυποποιημένων, καθώς και οι επιτόπιες καταναλώσεις ροφημάτων, όπως είναι οι κάθε είδους καφέδες, το τσάι, το χαμομήλι, η βαλεριάνα και η σοκολάτα. Το νερό, συμπεριλαμβανομένου του φυσικού ή τεχνητού μεταλλικού νερού, παραμένει στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ.

Ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ εφαρμόζεται και στις παραδόσεις γλυκών, γευμάτων και γενικά έτοιμου προς άμεση κατανάλωση φαγητού σε «πακέτο» (παραδόσεις αγαθών) από εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία ταβέρνες, οινομαγειρεία, ψητοπωλεία, ταχυφαγεία, πιτσαρίες, καφετέριες και συναφείς προς αυτές επιχειρήσεις, όπως καντίνες, κυλικεία, επιχειρήσεις παρασκευής και διανομής γευμάτων, σούπερ μάρκετ που παραδίδουν έτοιμα μαγειρεμένα φαγητά, επιχειρήσεις πώλησης αρτοποιημάτων, σάντουιτς, σαλατών και λοιπών παρόμοιων πρόχειρων γευμάτων ή σνακς, για λόγους ομοιόμορφης αντιμετώπισης και για την αποφυγή στρεβλώσεων του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων εστίασης που διαθέτουν φαγητά ή και γλυκά για επιτόπια κατανάλωση και αυτών που τα παραδίδουν σε «πακέτο».

Έτσι στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ υπάγονται τα φαγητά, τα έτοιμα γεύματα και τα γλυκά, καθώς και το νερό, είτε καταναλώνονται επιτοπίως είτε παραδίδονται σε «πακέτο».
Όσον αφορά δε στα αλκοολούχα και μη ποτά, χυμούς και ροφήματα, οι επιτόπιες καταναλώσεις τους παραμένουν στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ, καθώς και οι παραδόσεις τους σε «πακέτο», με εξαίρεση την παράδοση χυμών, τυποποιημένων και μη, οι οποίοι υπάγονται στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ. Ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις εστίασης θα πρέπει να χρεώνουν διακριτά τα είδη αυτά βάσει του συντελεστή ΦΠΑ στον οποίο υπάγονται.

Στην διάκριση αυτή ως προς την εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ υπάγονται και οι υπηρεσίες εστίασης που παρέχονται από ξενοδοχεία και λοιπά τουριστικά καταλύματα στους ειδικούς χώρους εστίασης που διαθέτουν, καθώς και στα δωμάτια στο πλαίσιο υπηρεσιών εξυπηρέτησης δωματίου (room service), ενώ υπενθυμίζεται ότι οι καταναλώσεις του μίνι μπαρ που υπάρχει εντός των δωματίων συνιστούν παραδόσεις αγαθών και χρεώνονται με τον οικείο συντελεστή κάθε αγαθού. Στην περίπτωση, δε, που οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις παρέχουν υπηρεσίες διαμονής και εστίασης ή και άλλες υπηρεσίες έναντι ενιαίας τιμής της οποίας ο διαχωρισμός στους επί μέρους συντελεστές δεν είναι εφικτός, λαμβανομένου υπόψη ότι από 20.05.2019 στο μειωμένο συντελεστή υπάγονται τόσο η διαμονή όσο και οι καταναλώσεις φαγητού κάθε είδους, γίνεται δεκτό η διάκριση ως προς την εφαρμογή των συντελεστών ΦΠΑ να γίνεται ως εξής:

α. Διαμονή με πρωινό: η ενιαία τιμή υπάγεται στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, με το σκεπτικό ότι η κατανάλωση, ως είθισται, χυμών, καφέδων και ροφημάτων στο πρωινό, αποτελεί παροχή παρεπόμενη και αμελητέα σε σχέση με την κύρια παροχή πρωινού γεύματος και διαμονής που αντιπροσωπεύει η ενιαία τιμή.

β. Διαμονή με ημιδιατροφή (πρωινό και γεύμα): 10% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τη διάθεση αλκοολούχων και μη ποτών, χυμών και ροφημάτων.

γ. Διαμονή με πλήρη διατροφή (full bord – πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό γεύμα): 15% της ενιαίας τιμής υπάγεται στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ ως αντιπαροχή που καταβάλλεται για τη διάθεση αλκοολούχων και μη ποτών, χυμών και ροφημάτων.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΕΛΛΑΔΑ

ΑΑΔΕ: Διευκρινίσεις για τη ρύθμιση των 120 δόσεων

Δημοσιεύτηκε

στις

Διευκρινίσεις σχετικά με την εφαρμογή του νόμου για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία σε έως 120 δόσεις δίνει με εγκύκλιό της η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ)


 Αναλυτικότερα, μεταξύ άλλων, με την εγκύκλιο διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

Υποβολή Αίτησης  
 
Η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης υποβάλλεται μέχρι και την 28η Ιουνίου 2019 ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, για όλες τις περιπτώσεις που αυτό υποστηρίζεται τεχνικά. Η αίτηση για ρύθμιση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986.  
Εξαιρετικά και σε περίπτωση που υφίσταται τεχνική αδυναμία διαδικτυακής υποστήριξης η αίτηση υποβάλλεται στη Δ.Ο.Υ. ή Τελωνείο ή άλλη Υπηρεσία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), ο Προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.  
Όταν η αίτηση δεν υποβάλλεται από τον πρωτοφειλέτη, η υποβολή της διενεργείται μόνο στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών Υπηρεσία. 
 
Αρμόδιο όργανο

Ως αρμόδιος για τη χορήγηση της ρύθμισης, την παρακολούθηση, την τήρηση των όρων της, την απώλεια αυτής και κάθε άλλη αναγκαία διαδικασία ορίζεται ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ή του Τελωνείου ή άλλης Υπηρεσίας, ο οποίος είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής. 
Στην περίπτωση παράλληλης αρμοδιότητας του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικού Κέντρου και του Προϊσταμένου της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής, αρμόδιος ορίζεται ο Προϊστάμενος της Επιχειρησιακής Μονάδας Είσπραξης. 
  
Οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση  
 
– Υποχρεωτικά

   Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των ληξιπρόθεσμων έως και την 31η Δεκεμβρίου 2018 οφειλών, οι οποίες, κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής, έχουν βεβαιωθεί και έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία της Φορολογικής Διοίκησης (Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικών Κέντρων/Τελωνείων) και δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής. 
 
– Προαιρετικά  

Στην περίπτωση υπαγωγής στη ρύθμιση μετά από επιλογή του οφειλέτη, ληξιπρόθεσμων έως και τις 31.12.2018 οφειλών οι οποίες κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή έχουν ήδη υπαχθεί σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου Α.2 της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107 Α΄), του άρθρου 43 του ν.4174/2013 (ΦΕΚ 170 Α΄) ή σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις της παραγράφου 5 του πέμπτου άρθρου του ν.2275/1994 (ΦΕΚ 238 Α΄), η οποία είναι σε ισχύ, επέρχεται απώλεια των ανωτέρω ρυθμίσεων τμηματικής καταβολής χρεών.  
Σε περίπτωση που στις ανωτέρω ρυθμίσεις περιλαμβάνονται οφειλές που δεν μπορούν να υπαχθούν στην παρούσα ρύθμιση, αυτές δύνανται να υπαχθούν εκ νέου στις ανωτέρω ρυθμίσεις ή σε άλλη ρύθμιση τμηματικής καταβολής, σύμφωνα με τους οικείους όρους και προϋποθέσεις. 
 
Απώλεια ρύθμισης 

Απώλεια της ρύθμισης επέρχεται αυτοδικαίως, στην περίπτωση που διαπιστωθεί σε οποιοδήποτε στάδιο της ρύθμισης ότι δεν πληρούνται οι όροι της και ο οφειλέτης χάνει τα ευεργετήματα της ρύθμισης. 
Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εκ παραδρομής δεν έχει καταβάλει το ποσό επιβάρυνσης εκπρόθεσμης καταβολής δόσης ή, εν γένει, ποσά μικρού ύψους ή στις περιπτώσεις που αποδεδειγμένα η μη καταβολή δόσης ή μέρους δόσης δεν οφείλεται σε υπαιτιότητά του, αλλά αποτελεί ευθύνη τρίτου, η ρύθμιση δεν απόλλυται, εφόσον ο οφειλέτης καταβάλλει το ποσό κατόπιν της ενημέρωσής του από το αρμόδιο όργανο για την τήρηση των όρων της ρύθμισης και την απώλεια αυτής, 45 εργασίμων ημερών. 

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΕΛΛΑΔΑ

Σε κωματώδη κατάσταση μία 13χρονη από το αλκοόλ

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε κωματώδη κατάσταση στο Μακάρειο Νοσοκομείο νοσηλεύεται 13χρονη έπειτα από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ


Σύμφωνα με το sigmalive.com, η μητέρα του κοριτσιού επικοινώνησε με τον αξιωματικό υπηρεσίας στην Αστυνομία Λεμεσού και του ανέφερε ότι παρέλαβε το παιδί της από εστιατόριο γύρω στις 7:30 το απόγευμα σε ημιλιπόθυμη κατάσταση.

Η γυναίκα από τη Ρωσία, που είναι μόνιμη κάτοικος Λεμεσού, μετέφερε το παιδί της σε ιδιωτική κλινική της περιοχής όπου και μετέβησαν μέλη του ΤΑΕ Λεμεσού. 

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η μητέρα της 13χρονης επικαλούμενη μαρτυρίες των φίλων της κόρης της είπε ότι το παιδί κατανάλωσε μεγάλη ποσότητα αλκοόλ.

Άμεσα η 13χρονη μεταφέρθηκε για προληπτικούς λόγους στη Λευκωσία και στο Μακάρειο Νοσοκομείο όπου και παρακολουθείται από τους γιατρούς.

Η κατάστασή της είναι εκτός κινδύνου ενώ η Αστυνομία συνεχίζει τις έρευνες.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Facebook

Δημοφιλη