Connect with us

Γεια, τι ψάχνεις;

ΑΓΡΟΤΙΚΑ

Στα… αζήτητα τα κηπευτικά της Κρήτης

Τεράστιο πρόβλημα διάθεσης αντιμετωπίζουν οι παραγωγοί θερμοκηπιακών κηπευτικών εξαιτίας της ελλειμματικής ζήτησης εγχώρια

Το πρόβλημα εντείνεται λόγω των εισαγωγών από γειτονικές χώρες. Εξαίρεση αποτελεί το εξαγώγιμο αγγούρι με τιμή 1 ευρώ/ το κιλό.

Περισσότερα μας εξηγεί ο κ. Πρασιανάκης Χρήστος, διευθυντής της Ένωσης Σελίνου στα Χανιά Κρήτης. «Στην περιοχή καλλιεργούνται 1.500 στρέμματα με θερμοκηπιακές καλλιέργειες. Υπάρχει καλή παραγωγή αλλά οι τιμές είναι εξευτελιστικά χαμηλές για όλα τα προϊόντα (ντομάτες, πιπεριές, λιγότερο μελιτζάνες) εκτός από το αγγούρι που η τιμή του τώρα είναι στο 1 ευρώ το κιλό.

Επιπρόσθετο βάρος είναι οι εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές λιπάσματος. Όλοι όσοι εμπλέκονται στη διαδικασία παραγωγής, οι παραγωγοί, οι γεωπόνοι και τα καταστήματα εφοδίων, ανησυχούμε για το που θα φτάσουν οι τιμές. Εξαγωγές αγγουριού γίνονται αλλά όχι σε ικανοποιητικό βαθμό. Η μειωμένη ζήτηση οφείλεται κυρίως στην πτώση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και στις εισαγόμενες ποσότητες προϊόντων που έρχονται από γειτονικές χώρες. Για παράδειγμα στη Θεσσαλονίκη γίνονται σε μεγάλο βαθμό εισαγωγές ντομάτας από την Τουρκία».

Ο κ. Τζωρτζακάκης Γιάννης, γεωπόνος στον ΑΣ Τυμπακίου στο Ηράκλειο επίσης επισημαίνει ότι «όσον αφορά την παραγωγή υπάρχουν ικανοποιητικές ποσότητες και πολύ καλή ποιότητα. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα διάθεσης όμως από τις 20 Οκτωβρίου. Οι πελάτες μας από Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν έχουν πλέον τη δυνατότητα να αγοράζουν μεγάλες ποσότητες.

Έχει κορεστεί η αγορά. Στην Θεσσαλονίκη μεγάλες ποσότητες κηπευτικών διοχετεύονταν σε αγορές της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας με συχνότητα 2-3 φορές την εβδομάδα. Πλέον δεν πουλάμε κηπευτικά στην ίδια συχνότητα καθώς έχουν μειωθεί σημαντικά τα δρομολόγια. Πιάνουν στο τελωνείο τους μεταφορείς με πλαστά πιστοποιητικά εμβολιασμού και δεν τους επιτρέπουν να μπουν στη χώρα.

Έτσι μεγάλες ποσότητες πιπεριάς, ντομάτας και μελιτζάνας μένουν αδιάθετες. Η εξαγωγή αγγουριού από την άλλη έχει σκαμπανεβάσματα. Πριν από 20 ημέρες παρατήρησα ότι οι εξαγωγείς αγόραζαν κηπευτικά από τους παραγωγούς σε πολύ υψηλές τιμές με αποτέλεσμα να μην μπορούν να τα προωθήσουν στις αγορές του εξωτερικού. Αντίστοιχα, εμείς με την σειρά μας ζητούσαμε πολύ υψηλές τιμές από τα σούπερ μάρκετ για να μπορέσουμε να ανταγωνιστούμε τους εξαγωγείς. Τώρα η κατάσταση έχει κάπως εξισορροπηθεί.

Οι τιμές στις πιπεριές είναι μειωμένες κατά 50% κάτω του κόστους και στις ντομάτες  κατά 20% κάτω του κόστους παραγωγής. Στις μελιτζάνες μόνο σήμερα έχουν ανεβεί οι τιμές. Η μετασυλλεκτική διάρκεια σε αυτά τα προϊόντα είναι πολύ μικρή. Οι πιπεριές μπορούν να παραμείνουν στο χωράφι για λιγότερο από 15 ημέρες, τα αγγούρια για 5-6 ημέρες αν και δεν υπάρχει πρόβλημα διάθεσης, οι ντομάτες 4-5 ημέρες και οι μελιτζάνες 5-6 ημέρες.

Τα ντοματίνια τύπου βελανίδι έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τις ντομάτες ωστόσο και σε αυτήν την καλλιέργεια υπάρχει μεγάλη πτώση τιμών. Η τιμή παραγωγού κανονικά δεν θα πρέπει να πέφτει κάτω από 1,30 το κιλό καθώς το κόστος συγκομιδής είναι πολύ αυξημένο. Ο παραγωγός τώρα πουλάει πολύ χαμηλότερα από το κόστος συγκομιδής. Τα αδιάθετα προϊόντα δυστυχώς πετιούνται. Δώσαμε ωστόσο και κάποιες ποσότητες στους σεισμόπληκτους».

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Τζωρτζακάκη εισαγωγές γίνονται κατά κόρον από Αλβανία και Τουρκία στα κηπευτικά. «Τα προϊόντα έρχονται χωρίς κανένα πιστοποιητικό, ενώ εμείς έχουμε τις πιστοποιήσεις Argo και Global gap ορθών γεωργικών πρακτικών. Τα εισαγόμενα προϊόντα έχουν παραχθεί νομίμως με τη χρήση σκευασμάτων που στην χώρα μας έχουν καταργηθεί από το 1990».

Από την πλευρά του ο κ. Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΟΦΑΕ) σε ανακοίνωσή του με τίτλο: Ντροπή κ. Καραμανλή επισημαίνει:

«Για άλλη μια φορά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά από διμερή συνεργασία και διαπραγματεύσεις που διεξήγαγαν διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου, παραχώρησε χωρίς δισταγμό όσα ζήτησε η Τουρκία σε ποσοστώσεις στο θέμα των διελεύσεων φορτηγών.

Και το σημαντικότερο: Παρότι εδώ και πολλά χρόνια οι κυβερνήσεις τηρούσαν έστω και στο ελάχιστο, την σχέση αμοιβαιότητας, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου -παρά τις αντιδράσεις των Ελλήνων μεταφορέων- ικανοποίησε ένα πάγιο αίτημα της τουρκικής πλευράς, παραχωρώντας στους Τούρκους εξ ολοκλήρου το μεταφορικό έργο Ελλάδας – Τουρκίας με τις άδειες, καταργώντας την αρχή της αμοιβαιότητας και προσχωρώντας στη λογική της τουρκικής πλευράς «τα δικά μου δικά μου και τα δικά σας πάλι δικά μου».

agrotypos.gr

Ακολουθήστε το Cretanmagazine στο Google News και στο Facebook

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε και αυτά

ΚΡΗΤΗ

Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες είναι 23.340, εκ των οποίων 2.039 εντοπίστηκαν στην Κρήτη Ανάμεσα στα...

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα της νόσου που καταγράφηκαν τις τελευταίες 24 ώρες είναι 23.340, εκ των οποίων 53 εντοπίστηκαν κατόπιν ελέγχων στις πύλες...

ΚΡΗΤΗ

Συνολικά 21 μαθητές δεν πηγαίνουν σχολείο με κίνδυνο να χάσουν τη σχολική χρονιά

ΚΡΗΤΗ

Συνολικά το 2021 διακινήθηκαν μέσω του αεροδρομίου Χανίων 1.795.236 επιβάτες σε 16.157 πτήσεις Αυξημένη κατά 155,2%, σε σχέση με το 2020, ήταν το 2021...