Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε την καλύτερη οικονομική προσφορά μεταξύ των διεκδικητών της σύμβασης παραχώρησης του μεγάλου έργου του βασικού τμήματος του ΒΟΑΚ, Ηράκλειο –Χανιά, ύψους 1,7 δισ. ευρώ.
Την εξέλιξη, μετά τη σημερινή αποσφράγιση των προσφορών ανακοίνωσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: “Κατά τη σημερινή αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για το έργο «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ», διαπιστώθηκε ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπέβαλε την καλύτερη οικονομική προσφορά”.
Όπως είναι γνωστό οι διεκδικητές του έργου ήταν τρεις, οι “ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” (αποτελείται από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Πρόκειται για το σημαντικότερο τμήμα του έργου, που εκτελείται σπονδυλωτά, στο οποίο θα υπάρχουν και «σκιώδη» διόδια. Το άνοιγμα των προσφορών θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου κατά των περιβαλλοντικών όρων για την παράκαμψη Ηρακλείου με αίτημα την μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης.
Το τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο έχει μήκος 157,5 χλμ. και περιλαμβάνει την κατασκευή 34χλμ σηράγγων (και για τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, δηλαδή αναλογικά 17χλμ ανά κατεύθυνση). Μετά την επιλογή του προτιμητέου κατασκευαστή, θα ακολουθήσει η γραφειοκρατική ολοκλήρωση της διαδικασίας και η υποβολή πιθανών προσφυγών. Στην συνέχεια θα ανακηρυχθεί ο προσωρινός ανάδοχος και θα ξεκινήσει η προσυμβατική περίοδος με την συγγραφή της σύμβασης παραχώρησης και στη συνέχεια την έγκριση της από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Θα ακολουθήσει η κύρωση της από τη Βουλή των και τελικά η υπογραφή της.
Εφόσον δεν προκύψουν εμπόδια, δηλαδή ενδεχόμενες προσφυγές στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) και στο ΣτΕ, τότε είναι αρκετά πιθανό η σχετική σύμβαση να έχει υπογραφεί εντός του έτους και να έχουν στηθεί τα εργοτάξια. Δεδομένου ότι χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% της αξίας του.
Το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο είναι ένα από τελευταία οδικά έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ταμείο Ανάκαμψης). Το έργο περιλαμβάνει και την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά. Τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι: – Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν ληφθεί υπόψη και η επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ. – 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ – 26 σήραγγες – 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος – 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Σε ό,τι αφορά τα διόδια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίσει τη μέθοδο της χιλιομετρικής απόστασης. Βάσει αυτής, η χρέωση των διοδίων θα γίνεται χιλιομετρικά (στα 0.067 ευρώ/χλμ.) και το υπουργείο θα καλύπτει μέσω κρατικής επιχορήγησης τη διαφορά μεταξύ της τιμής που θα προτείνει το κάθε σχήμα.