Connect with us

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η παλιά μας ντάσκα!

Δημοσιεύτηκε

στις

Ηταν η σακα εποχης πριν το ’65 που ακομα ζει στο νου και στην καρδια μας!


Μια πανινη τσαντα σαν ταγαρι, ραμενη απο τις μαναδες μας, με υφασμα απο καποια μπροστοποδια, η και φορεμα, συνηθως σκουρο, με ενα μακρι κορδονι να κρεμα στον ωμο βιβλια τετραδια, αλλα και αμετρητες αναμνησεις!
Οι περισσοτεροι τις πεταξαν , να μην θυμουνται λεει, τα ”πετρινα” εκεινα χρονια.

Μεγα λαθος! Οι ριζες μας ειναι ριζες, και αυτες μας κρατανε στερεους στο εδαφος!

Οπως λεω παντα τα παλια εθιμα, τα παρομοιαζω με τους καθρεφτες ενος αυτοκινητου, που για να οδηγεις σωστα, θα πρεπει να κοιτας και πισω!

Η τσαντα μας αυτη την φορτωνοματε στον ωμο στο δημοτικο, και μεσα ειχε βιβλια και τετραδια ντυμενα με μπλε κολα, ειχε μολυβια, κοβδολια (χρωματιστα μολυβια), ειχε το αριθμητηριο, τη μαυρη πλακα. πλαστεληνη, γομα σε ενα μουκαλακι φτιαγμενη απο βολβους ασκορδουλακου η απο αλευρι. Στη χρονια μας προλαβαμε και τον κοντυλοφορο με το μελανοδοχειο, αλλα μετα στην επομενη χρονια καταργηθηκαν αφου εφευρεθηκε το στυλο!

Στη μοδα τοτε τα κοντα φαρδια παντελονια με τις τυραντες χιαστι πισω, και σαλοπετα μπροστα που κουμπωνε με δυο κουμπια.

ntaska1

Δεν ηταν λιγα τα παιδια που ειχαν πολλαπλα μπαλωματα στα ρουχα τους, και μαλλιστα διαφορετικων χρωματων!

Ολα σχεδον τα παιδια αδυνατα τοτε, (εκτος ισως τα παιδια του παπα, του γραμματικου και του προεδρου που ισως ηταν πιο νταβραντισμενα, ειχαν και…μαγουλακι!).

Παντως ολα ηταν κουρεμενα γουλι, και ολα ”μια κοψιμια”!

Τα περισσοτερα ξυπολυτα, και τα γονατα τους γεματα τσερονια απο τα πεσιματα!

Τα αγορια συνηθως κινιοντουσαν σε ολο τον διαθεσιμο χωρο της αυλης του σχολειου, τρεχοντας και παιζοντας, ενω τα κοριτσια περιοριζοταν σε συγκεκριμενους χωρους τοτε.

Η ντασκα -σακα ηταν καλο χρειαζουμενο, και για να παιρνουν τα παιδια και κολατσιο, γιατι οι ωρες ηταν πολλες, αφου μαθημα γινοταν και το απογευμα.

Εστι σε ενα σακουλακι θα εβρισκες και ενα ”χαραμαδι ψωμι” η ντακο ξερο, γιδοτυρι συγουρα ενα κοματι, δυο ελιες και ισως ισως και ενα κρεμμυδι!

Ποσα παιδια πεταγαν την ντασκα σε μιαν ακρη και επαιζαν τα παιγνιδια της εποχης σε καποια γειτονια, ”σκλαβια” ”αμαδες” ”μακρυα γαιδαρα” , ”ψειρες”, ”μπειζυ μπολ”, ”γουρουνα”, χωραφια” και τοσα αλλα παιγνιδια !

Και στο σπιτι παλι κουρασμενα κρεμαγαν καπου την ντακα και ορμουσαν απο την πεινα να βουτηξουν την τηγανητη πατατα, η το ψαρι απ ευθειας απο το τηγανι!

Τοτε τα παιδια τα λεγανε ακομα ”δασκαλια” στο χωριο, ηταν ολα σχεδον ζωηρα, φιλοτιμα, εργατικα, αεικινητα, αλλα σε πολλα παιδια τα γραματα τους φανταζαν δυσκολα και δεν ηταν λιγοι οι μονημοι μαθητες που παρεμεναν εκει μεχρι ”να βγαλουν τις μουστακες”!

Χαθηκε ομως για παντα αυτη η πανινη ντασκα μας, οπως χαθηκε και το μαγκαλι, η λαμπα πετρελαιου, το σιδερο με τα καρβουνα και τοσα αλλα…

Μπορει η ντασκα μας να φανταζε φτωχη, αλλα απο κει μεσα ξεπηδησαν ονειρα παιδικα, και καποια μερα εγιναν σε πολλους πραγματικοτητα!

Απο κει μεσα τα παιδια αντικρυσαν τη ζωη με αλλα ματια, ειδαν φως στη ζωη τους και προκοψαν.

Πολλοι τοτε μαθητες, ειναι ηδη καταξιωμενη, ακομα και διασημοι σημερα.

Καποιοι ΑΛΛΟΙ μπορει να ξεχασαν και την ντασκα,,,,
…αλλα η ντασκα δεν τους ξεχασε!

Πηγή : Χουστουλακης Γεωργιος

Σχολιασε

ΑΦΗΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Παγκόσμια ημέρα κατά του παιδικού καρκίνου

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στα παιδιά που δίνουν καθημερινά μάχη να επιβιώσουν, να αντιμετωπίσουν την ασθένειά τους και να ζήσουν όπως τα υπόλοιπα παιδιά με ανεμελιά και αγάπη.


O καρκίνος είναι μια ασθένεια ιδιαίτερα «δύσκολη» και γίνεται ακόμα «δυσκολότερη» όταν εμφανίζεται σε παιδιά. Οι κυριότερες μορφές παιδικού καρκίνου είναι οι λευχαιμίες, οι εγκεφαλικοί όγκοι και τα λεμφώματα. Η έγκαιρη διάγνωση αυξάνει και τα ποσοστά ίασης.

ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ;

Πολλά παιδιά γνωρίζουν την ασθένειά τους εφόσον δεν αισθάνονται καλά, επισκέπτονται τον γιατρό συχνότερα και καταλαβαίνουν το άγχος της οικογένειας. Το παιδί όταν δεν γνωρίζει, μπορεί να φαντάζεται χειρότερα επομένως, λέγοντάς του την αλήθεια μειώνεται το άγχος και συνεργάζεται στη θεραπεία.

ΠΟΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ;

Εξαρτάται από τη σχέση των γονιών με το παιδί και την ικανότητα διαχείρισης των συναισθημάτων τους. Οι γονείς μπορούν να μιλήσουν στο παιδί, αφού πρώτα συμβουλευτούν ειδικούς. Διαφορετικά, μπορεί να το ανακοινώσει ο γιατρός με την παρουσία, όμως, κάποιου κοντινού προσώπου που θα παρέχει υποστήριξη. Καμία χρονική στιγμή δεν είναι η κατάλληλη. Το καλύτερο είναι να το μάθει όσο πιο σύντομα γίνεται.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ;

Η ηλικία και η πνευματική ωριμότητα του παιδιού καθορίζουν το τι πρέπει να ξέρει. Στο παιδί πρέπει να μιλήσουν με ευγένεια και ειλικρίνεια και να απαντήσουν σε όλες του τις ερωτήσεις. Σημαντικό είναι να μάθει την διαδικασία της θεραπείας και τις παρενέργειες που μπορεί να έχει.

ΚΥΡΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ:

• Συνεχείς εισαγωγές στο νοσοκομείο
• Παρενέργειες χημειοθεραπείας (ναυτία) και ακτινοθεραπείας (εμετοί)
• Παρενέργειες χειρουργικής επέμβασης
• Αλλεργία στην χορήγηση αίματος, παραγώγων αίματος ή αντιβιοτικών
• Τροποποιήσεις σχολικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων
• Αποτυχία ορισμένων θεραπειών

«ΘΑ ΓΙΝΩ ΚΑΛΑ;»

Πρέπει να εξηγήσουμε στο παιδί ότι τα φάρμακα, οι ακτινοθεραπείες και η εγχείρηση θα το βοηθήσουν να απαλλαγεί από τον καρκίνο. Πρέπει να μάθει ότι οι γιατροί και η οικογένειά του θα κάνουν ότι μπορούν για να το βοηθήσουν. Αυτή είναι μία ελπιδοφόρα απάντηση που το κάνει να αισθάνεται μεγαλύτερη ασφάλεια.

ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ​

Το παιδί συχνά αισθάνεται θλίψη, άγχος, ανασφάλεια και ίσως δυσκολεύεται να εκφράσει συναισθήματα και φόβους. Ένας τρόπος έκφρασης είναι το παιχνίδι όπου οι γονείς πρέπει να το ενθαρρύνουν σε αυτό. Ιδιαίτερα παίζοντας με κούκλες, αυτοκινητάκια ή ζωγραφίζοντας, μπορεί να εκφράσει την αβεβαιότητα που νιώθει και την ανάγκη για αγάπη και στήριξη.

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΓΟΝΕΩΝ

Εξίσου σημαντική είναι η ψυχολογική υποστήριξη στους γονείς. Τα παιδιά αγχώνονται περισσότερο με την υπερβολική ανησυχία των γονιών, ενώ όταν αντιδρούν ψύχραιμα το παιδί δείχνει υπομονή και συμμόρφωση στη θεραπεία.
Οι γονείς, πέρα από το άρρωστο παιδί, θα πρέπει να φροντίζουν τον εαυτό τους και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας. Είναι σημαντικό να συνεχίσουν φυσιολογικά την ζωή τους με κανόνες, οικογενειακές δραστηριότητες και προσδοκίες δείχνοντας έτσι εμπιστοσύνη στο παιδί για την αντιμετώπιση της ασθένειας.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ;

Μπορείς και εσύ να βοηθήσεις!
– Δώρισε μαλλιά: εάν πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις (π.χ. 20 εκατοστά και άνω, φυσικό χρώμα).
– Γίνε αιμοδότης: τα παιδιά που νοσηλεύονται στα Ογκολογικά Τμήματα των Παιδιατρικών Νοσοκομείων παρουσιάζουν μεγάλες ανάγκες σε αίμα, αιμοπετάλια και παράγωγα.
Ο ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΑΤΟΣ, ΟΥΤΕ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΕΤΑΔΙΔΕΤΑΙ.

Κόρχατζη Ειρήνη, Μαυρόκωστα Άννα

Ψυχολόγοι

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Και αρχές του περασμένου αιώνα υπήρχαν ερωτευμένοι!

Δημοσιεύτηκε

στις

Από εκείνη την εποχή αντάλλαζαν δώρα


Έστελναν δώρα και τότε οι νέοι με ευχετήριες κάρτες, και στην αγάπη δεν είχαν τον πρώτο λόγο μονάχα τα λουλούδια, αλλά και τα προβατάκια τα κατσικάκια τα σκυλάκια, τα ωραία καπέλα, και οπωσδήποτε τα παιδάκια!

Τώρα εκτός από τα λουλούδια έχουμε τα μπαλόνια με καρδιά, τα μαξιλαράκια, αρκουδάκια, τα σοκολατάκια…

Να δούμε τον επόμενο αιώνα τι θα έχουν να δωρίζουν οι ερωτευμένοι…

Φωτο Γεώργιος Χουστουλάκης

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Η εορτή τ’ αγίου Βαλεντίνου και ερωτική ποίηση του 1794 !!

Δημοσιεύτηκε

στις

Όλοι μας γνωρίζουμε ότι ο Άγιος Βαλεντίνος εορτάζει στις 14 Φεβρουαρίου, ενώ τον έχουμε συνδέσει με την ημέρα των ερωτευμένων


Ωστόσο εγώ θα προσπαθήσω μέσα από αυτή τη στήλη να γράψω λίγα λόγια που τον αφορούν. Ο Άγιος Βαλεντίνος στα πρώτα χρόνια της ζωής του υπήρξε γιατρός. Αργότερα έγινε Επίσκοπος και μάρτυρας του Χριστιανισμού. Μαρτύρησε στη Ρώμη το 269, ενώ δεν είναι εισαγόμενος Άγιος, γιατί ανήκει στους μάρτυρες και Αγίους της πρώτης ενιαίας Εκκλησίας.

Την ίδια μέρα, στις δεκατέσσερις Φεβρουαρίου, σύμφωνα με το τότε Ρωμαϊκό ημερολόγιο, εορτάζονταν μία αρχαία γιορτή, του Πανός και της Ήρας, τα λεγόμενα, ”Λουπερκάλια”. Επίσης εορτάζονταν και η Πρώτη ημέρα της άνοιξης, κατά την οποία εγίνονταν μεγάλες μυσταγωγικές τελετές γύρω από τη γονιμοποίηση της φύσης και γενικότερα, τον έρωτα.

Με το καιρό όμως οι Χριστιανοί, σπουδαιολογώντας αυτή τη μεγάλη ημέρα, θέλησαν να της δώσουν άλλη διάσταση και να της προσδώσουν Χριστιανικό περιεχόμενο. Εξ’ άλλου η σύμπτωση της ημέρας του μαρτυρίου του Αγίου Βαλεντίνου τους διευκόλυνε εξαιρετικά.

Γι΄αυτό από πολύ νωρίς σε όλη τη δύση, αρχίζει η ημέρα της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου να συνδέεται με τη γονιμοποίηση και τον έρωτα, ενώ τα ζευγάρια συνευρίσκοντο αναμεταξύ των, ανταλλάσσοντας φιλιά και αναμνηστικά δώρα.

Η εορτή του Αγίου Βαλεντίνου βέβαια δεν έχει καμία ουσιαστική σχέση με τις αισθηματικές εκδηλώσεις, απλώς συνέπεσε η εορτή.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, οι πρώτες χειροποίητες κάρτες γύρω από τον έρωτα και τον Άγιο Βαλεντίνο, εμφανίζονται τον δέκατο όγδοο αιώνα. Τον εικοστό αιώνα, η συνήθεια αυτή μεταδίδεται παντού. Τα τελευταία χρόνια και συγκεκριμένα στα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα, έφθασε και στη χώρα μας, που απετέλεσε εισαγόμενο έθιμο, της σύνδεσης του δηλαδή με τον έρωτα, για μια φοβερή εκμετάλλευση, στο βωμό του σύγχρονου υπερκαταναλωτισμού!!

Στη συνέχεια θα σας παραθέσω στοίχους με ερωτική ποίηση του 1794, που δημοσιεύθηκε από τον εφημέριο και γιατρό Games Dallaway, που ήταν έργο κάποιου Έλληνα λόγιου της εποχής εκείνης: ”Πάντα λέγεις να ελπίζω, πάντα λες να καρτερώ, την ελπίδα να μην κόψω, στο εξής δε να χαρώ. Και μου τάζεις πως αφεύκτως θε να φθάσω στο σκοπό κι’ ότι πρέπει νάβρης τρόπο να μου πης το σ’ αγαπώ.

Όλα αυτά είναι του κάκου, δεν είναι ποσώς σωστά, τα κινήματά σου όλα φαίνονται πως είν’ πλαστά. Δεν χρειάζονται ενταδής (; ) σ’ έναν έρωτα πιστόν μη με βάνεις στην αράδα των απίστων εραστών. Πάντοτε είμαι με πίστιν, πάντα είμαι σταθερός το εγνώρισες ως τώρα, σου το έδειξε ο καιρός.

Συλλογίσου το ωστόσο κι’ αποκρίσου φανερά και ειπέ μου τον σκοπό σου και το τέλος καθαρά. Κόψε και το λακαρδή (; ) σου κι’ αποφάσισέ το πια και ειπέ μου και σε θέλω, σ’ αγαπώ με την καρδιά”.

Σύνταξη κειμένου, φωτογραφικό υλικό: Φανούριος Εμμ. Ζαχαριουδάκης

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Facebook

Δημοφιλη