Connect with us

Life

Έθιμα της Καθαράς Δευτέρας από περιοχές της Ελλάδας

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Καθαρά Δευτέρα σημάνει το τέλος των ξέφρενων εορτασμών του Τριωδίου, καθώς η μέρα αυτή συμβολίζει την πνευματική και σωματική «κάθαρση» πριν από την κατάνυξη της Μεγάλης Σαρακοστής.


Αν ο καιρός το επιτρέπει, την Καθαρά Δευτέρα η εξοχή έχει την τιμητική της, καθώς ο ουρανός γεμίζει χαρταετούς, τα τραγούδια και οι χοροί κυριαρχούν, ενώ τα τραπέζια γεμίζουν από σαρακοστιανά εδέσματα .

Πολλές περιοχές της Ελλάδας έχουν τα δικά τους ξεχωριστά έθιμα για τη γιορτή της Καθαράς Δευτέρας. Ας δούμε μερικά από αυτά…

Αλευρομουτζούρωμα – Γαλαξίδι

ÊÁÈÁÑÇ ÄÅÕÔÅÑÁ ÓÔÏ ÃÁËÁÎÉÄÉ ÌÅ ÔÏ ÅÈÉÌÏ ÔÏÕ ÁËÅÕÑÏÐÏËÅÌÏÕ. (PHASMA / ÁËÅÎÁÍÄÑÏÓ ÓÔÁÌÁÔÉÏÕ)

Την Καθαρά Δευτέρα στο Γαλαξίδι οι κάτοικοι και οι επισκέπτες κατεβαίνουν στην αγορά, όπου γίνεται το «μουντζούρωμα» και το «αλεύρωμα». Οι παρευρισκόμενοι «πολεμούν» με εφόδια σακούλες γεμάτες άλλες με φούμο και άλλες με αλεύρι, ενώ τα «σκάγια» μπορούν να πάρουν και ανυποψίαστους! Η παραλία μετατρέπεται πολύ γρήγορα σε πεδίο μάχης. Σύννεφο το αλεύρι και πυκνό νέφος το φούμο.

Υπάρχουν διάφορες εικασίες για το έθιμο. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι προέρχεται από τη Βυζαντινή εποχή, που οι παλιάτσοι των ιπποδρόμων χρωμάτιζαν τα πρόσωπά τους. Αυτό όμως έλαβε μεγάλη ακμή στην εποχή της ιστιοφόρου Ναυτιλίας, δηλαδή το 1840 και έκτοτε. Και αυτό γιατί τότε τα ιστιοφόρα ταξίδευαν από το Μάρτιο μέχρι το Νοέμβριο, έτσι οι εκδηλώσεις της Αποκριάς ήταν συγχρόνως και αποχαιρετιστήριες εκδηλώσεις.

Ο Γάμος του Κουτρούλη – Μεθώνη 

Την Καθαρά Δευτέρα, στη Μεθώνη πραγματοποιείται η αναβίωση ενός πραγματικού γάμου που άφησε εποχή κατά τον 14ο αιώνα. Πρόκειται για μια παρωδία γάμου που περιέχει πολλές απρόοπτες καταστάσεις και σάτιρα της σύγχρονης πραγματικότητας. Προηγείται η πομπή των συμπεθεριών και κάθε λογής παρατρεχάμενων στους κεντρικούς δρόμους της Μεθώνης και φυσικά, μετά το «γάμο» ακολουθεί γλέντι. Οι οργανωτές έχουν φροντίσει να προσφέρουν στον κόσμο φασολάδα, λαγάνες και διάφορα σαρακοστιανά, ενώ και οι γύρω ταβέρνες είναι έτοιμες να ικανοποιήσουν κάθε γαστρονομική επιθυμία.

Ο Κουτρούλης ήταν ένα πρόσωπο που κατάγονταν από τη Μεθώνη. Είχε δημιούργησε παράνομο δεσμό με μια γυναίκα που ήταν ήδη παντρεμένη και που όλες οι προσπάθειες για διαζύγιο συναντούσαν την άρνηση της Εκκλησίας. Όταν όμως η γυναίκα παρουσίασε διαζύγιο του γάμου από τον Επίσκοπο της Μεθώνης, της επετράπη ο γάμος, ο οποίος διεξήχθη μάλλον σαν πανηγύρι. Η διασκέδαση κράτησε μέρες προς πείσμα του προηγούμενου συζύγου αλλά και προς ικανοποίηση του Κουτρούλη.

Αγάς – Χίος

kathara_Deutera_giorti2

Το έθιμο του Αγά -με ρίζες στην Τουρκοκρατία- αναβιώνει στα Μεστά και στους Ολύμπους της Χίου. Ένας ντόπιος μεταμφιέζεται σε Αγά και δικάζει με σκωπτικό τρόπο ντόπιους και ξένους.

Ο Αγάς περιστοιχίζεται από μασκαρεμένους άντρες και καταφτάνει στην πλατεία για να ασκήσει τα καθήκοντά του. Μετά τις δίκες ακολουθεί χορός με παραδοσιακά όργανα που συμπληρώνουν μεζέδες και ντόπια ποτά.

Λαϊκό Δικαστήριο – Κάρπαθος

kathara_Deutera_giorti5

Έθιμο με δίκη εκτός από τη Χίο συναντούμε και στην Κάρπαθο. Εκεί στο Λαϊκό Δικαστήριο Ανήθικων Πράξεων ανταλλάσσονται απρεπείς χειρονομίες μεταξύ των θεατών, και γι’ αυτό οδηγούνται στο «δικαστήριο» από τους Τζαφιέδες (χωροφύλακες), προς απονομή δικαιοσύνης από τους σεβάσμιους του νησιού. Τα αυτοσχέδια αστεία και τα γέλια ακολουθεί τρικούβερτο γλέντι.

Βλάχικος Γάμος – Θήβα

kathara_Deutera_giorti6

Το έθιμο του Βλάχικου Γάμου ξεκινά την Τσικνοπέμπτη και ολοκληρώνεται το βράδυ της Καθαράς Δευτέρας. Περιλαμβάνει ομαδικό γλέντι και μεθύσι, πομπή, αισχρολογίες, πειράγματα και πυρρίχιο χορό. Κατά την κορύφωση την Καθαρά Δευτέρα, έχουμε την πομπή και την τελετή του «γάμου» ο οποίος εξελίσσεται με την βλάχικη προφορά μεταξύ των «συμπεθέρων» του γαμπρού και της νύφης. Συνδέεται με τη διονυσιακή λατρεία καθώς περιλαμβάνει τον κυκλικό «χορό του πεθαμένου».

Χορός των Παπάδων – Κέρκυρα

kathara_Deutera_giorti1

Σε πολλά χωριά της Κέρκυρας αναβιώνει ο παραδοσιακός χορός των Παπάδων. Το χορό σέρνουν πρώτοι οι παπάδες και ακολουθούν οι γέροντες του χωριού.

Γαϊτανάκι – Διάφορες περιοχές της χώρας

kathara_Deutera_giorti4

Σε όλη σχεδόν την Ελλάδα –και σε διάφορες παραλλαγές– το χορευτικό δρώμενο, το λεγόμενο Γαϊτανάκι, έθιμο που έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, ξεσηκώνει μικρούς και μεγάλους.

Life

Η δήλωση του πλειοψηφών των εκλογών του 2ου Κυνηγετικού Συλλόγου Μοιρών

Δημοσιεύτηκε

στις

Η εκλογική διαδικασία του 2ου Κυνηγετικού Συλλόγου Μοιρών πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 14 Απριλίου


Μετά τις εκλογές του συλλόγου ο πλειοψηφών τις διαδικασίας, Χουστουλάκης Στέλιος, δήλωσε πως ο αγώνας για την προστασία της χλωρίδας του τόπου μας είναι κοινός για όλους μας και δεν περισσεύει κανένας

Η ανακοίνωση του Χουστουλάκη Στέλιου:

Στη τελευταία εκλογική διαδικασία του Συλλόγου μας, το σύνολο σχεδόν των κυνηγών, με τη προσέλευση του, έδειξε το ενδιαφέρον του στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το κυνήγι στο τόπο μας. Ως πλειοψηφών σύμβουλος εγώ και οι συνεργάτες μου θέλομε να ευχαριστήσουμε όλους του κυνηγούς που μας τιμήσατε με τη ψήφο σας και εμάς και τούς συνυποψηφίους μας. Για εμάς σε αυτή την εκλογική διαδικασία δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι. Ο αγώνας και τα προβλήματα για τη προστασία της πανίδας και της χλωρίδας του τόπου μας είναι κοινός για όλους μας και δεν περισσεύει κανένας. Θέλω να συγχαρώ όλους τους υποψηφίους για την άψογη διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας. Σ’ας ευχαριστούμε και πάλι όλους σας για την εμπιστοσύνη που μας δείξατε και σας υποσχόμαστε πως θα την τιμήσουμε στο έπακρον.

ΧΟΥΣΤΟΥΛΑΚΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Life

Πασχαλινές λαμπάδες για το Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Ομάδα βρίσκεται στην αρχή της Κεντρικής Αγοράς του Ηρακλείου (πεζόδρομος 1866)


Χειροποίητες πασχαλινές λαμπάδες διαθέτει η Ομάδα Εθελοντών Κοινωνικής Πολιτικής του Δήμου Ηρακλείου, χθες Τετάρτη 17 και σήμερα, Πέμπτη 18 Απριλίου.

Η Ομάδα βρίσκεται στην αρχή της Κεντρικής Αγοράς του Ηρακλείου (πεζόδρομος 1866).

Τα έσοδα θα διατεθούν στο Παιδικό Χωριό SOS Κρήτης.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Life

Αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής διατροφής η επιτραπέζια ελιά

Δημοσιεύτηκε

στις

Αναπόσπαστο κομμάτι της μεσογειακής ελληνικής διατροφής, ιδιαίτερα σε περιόδους νηστείας, αποτελεί η επιτραπέζια ελιά


Όπως επισημαίνει ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων σε ανακοίνωσή του, ο καρπός της ελιάς για να διατεθεί στην κατανάλωση ως επιτραπέζια ελιά πρέπει πρώτα να υποστεί κατάλληλη επεξεργασία εκπίκρανσης (ξεπίκρισμα) και στη συνέχεια διατηρείται με αλάτισμα ή σε άλμη ή σε ξύδι ή σε ελαιόλαδο.

Αναλόγως την ποικιλία, τις συνθήκες καλλιέργειας, την επεξεργασία της και τις συνθήκες αποθήκευσης, η επιτραπέζια ελιά μπορεί να παρουσιάσει κάποιες διαφορές στο διατροφικό της προφίλ.

Γενικά, τα λιπαρά οξέα στην επιτραπέζια ελιά, απαντώνται σε ποσοστό περίπου από 13% έως 40%. Τα κυριότερα λιπαρά οξέα στο έλαιο της ελιάς είναι τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (~73% επί του ολικού λίπους), ενώ τα κορεσμένα λιπαρά είναι σαφώς λιγότερα (~11%-12% επί του ολικού λίπους).

Υπάρχει πλήθος επιστημονικών ερευνών οι οποίες καταδεικνύουν τα οφέλη των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων στην υγεία, ειδικά όταν αντικαθιστούν τα κορεσμένα λιπαρά οξέα (π.χ. μείωση “κακής” χοληστερόλης).

Η ελιά, όπως και πολλά φρούτα και λαχανικά, εκτός από τα απαραίτητα για τον οργανισμό θρεπτικά συστατικά, περιέχουν φαινολικές ενώσεις με πολλαπλά οφέλη για την υγεία μας. Σύμφωνα με τους εθνικούς διατροφικούς οδηγούς, το 50% των φαινολικών ενώσεων που περιέχονται στις ελιές και το παρθένο ελαιόλαδο είναι η υδροξυτυροσόλη και παράγωγα αυτής.

Σημειώνεται ότι υπάρχει εγκεκριμένος ισχυρισμός υγείας από την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) σχετικά με τις πολυφαινόλες στο ελαιόλαδο και την προστασία των λιπιδίων του αίματος από το οξειδωτικό στρες, με συγκεκριμένους όρους χρήσης.

Παρότι δεν έχει εγκριθεί μέχρι στιγμής από την Ευρωπαϊκή Ένωση ισχυρισμός υγείας για την επιτραπέζια ελιά, οι επιτραπέζιες ελιές, αλλά και το ελαιόλαδο, αποτελούν σημαντικά στοιχεία της μεσογειακής διατροφής, ένα μοντέλο διατροφής που συνάδει με την καλή υγεία και ποιότητα ζωής.

Τέλος, δεδομένου ότι για το ξεπίκρισμα της ελιάς οι ελιές συνήθως αλατίζονται ή διατηρούνται σε άλμη, η περιεκτικότητα αλατιού στις επιτραπέζιες ελιές μπορεί να είναι υψηλή (μπορεί να κυμαίνεται από 2 γρ. έως 6 γρ. αλατιού ανά 100 γρ. ελιάς). Μάλιστα, η πρόσληψη αλατιού μπορεί να ξεπεράσει και τα 3 γρ. όταν κάποιος καταναλώνει ημερησίως μια μερίδα ισοδύναμη με περίπου 10 – 12 ελιές. Λαμβάνοντας υπόψη τη συνιστώμενη από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας πρόσληψη αλατιού μικρότερη των 5 γρ. ημερησίως από όλες τις τροφές και το προστιθέμενο αλάτι, οι καταναλωτές οφείλουν να είναι προσεκτικοί στην εν γένει διαιτητική πρόσληψη αλατιού.

Συστήνεται οι καταναλωτές να εντάσσουν στο διαιτολόγιό τους την ελληνική επιτραπέζια ελιά ξαρμυρίζοντάς την πριν την κατανάλωση ή επιλέγοντας εκείνη με το λιγότερο αλάτι.

ΣΥΝΕΧΙΣΕ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Facebook

Δημοφιλη