Ερώτηση των Βουλευτών του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης (Ηρακλείου), Γιώργος Αμυράς (Β’ Αθήνας) και Γρηγόρης Ψαριανός, σχετικά με τις ελλιπείς υποδομές στα λιμάνια της χώρας που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια
Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού, Υποδομών, Μεταφορών &Δικτύων και Ναυτιλίας & Νησιωτικής πολιτικής κατέθεσαν οι Βουλευτές του Ποταμιού Σπύρος Δανέλλης (Ηρακλείου), Γιώργος Αμυράς (Β’ Αθήνας) και Γρηγόρης Ψαριανός, σχετικά με τις ελλιπείς υποδομές στα λιμάνια της χώρας που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια.
Εξαιτίας του ιδιαίτερου μορφολογικού της τοπίου, η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει πολλαπλάσια κέρδη από την κατακόρυφη άνοδο της κρουαζιέρας τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά οι ελλιπείς υποδομές των λιμανιών, η απουσία ολοκληρωμένης Εθνικής Πολιτικής Λιμένων καθώς και η καθυστέρηση δημιουργίας μιας Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας, που θα μπορούσε να δίνει άμεσα λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν, υποσκάπτουν την ανάπτυξη του δυναμικού κλάδου της κρουαζιέρας στη χώρα μας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τους κ. κ. Υπουργούς: 1. Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. 2. Υποδομών, Μεταφορών, και Δικτύων 3. Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής
Θέμα: «Η έλλειψη υποδομών, ανακόπτει την ανάπτυξη της κρουαζιέρας».
Τη στιγμή που γειτονικές χώρες όπως η Ισπανία και η Κύπρος έχουν επωφεληθεί από την κατακόρυφη άνοδο της κρουαζιέρας στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να έχουν ήδη κλείσει για την φετινή καλοκαιρινή σεζόν, η ελληνική αγορά ελπίζει και επενδύει στο late booking.
Η προσφυγική κρίση, αλλά και η πολιτικοοικονομική αβεβαιότητα σε συνδυασμό με την απουσία επενδύσεων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών υπονομεύουν τις κρατήσεις, ανακόπτοντας τη δυναμική που είχε δείξει ο κλάδος της ελληνικής κρουαζιέρας την προηγούμενη τουριστική περίοδο.
Σήμερα, οι περισσότερες διεθνείς εταιρείες επενδύουν σχεδόν αποκλειστικά σε υπερμεγέθη πλοία νέας γενιάς, που μεταφέρουν από 4.000 επιβάτες και πάνω. Δυστυχώς, από τα 1.150 λιμάνια που έχουμε ελάχιστα διαθέτουν επαρκείς εγκαταστάσεις για την υποδοχή και φιλοξενία τέτοιων κρουαζιερόπλοιων.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του λιμανιού της Σαντορίνης, που αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς. Οι επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων χρησιμοποιούν το ένα και μοναδικό τελεφερίκ, που κατασκευάστηκε πριν από τρεις δεκαετίες, προκειμένου να ανέβουν στο νησί. Η δυνατότητα μεταφοράς που έχει το τελεφερίκ δεν ξεπερνά τους 660 επιβάτες ανά ώρα, ενώ τα κρουαζιερόπλοια που φτάνουν φέρνουν από 4.000 έως 20.000 επισκέπτες την ημέρα.
Η κατασκευή δεύτερου τελεφερίκ που θα βοηθούσε στην επίλυση του προβλήματος καθυστερεί χρόνια, αφήνοντας ως μόνη εναλλακτική λύση την 15λεπτη ανάβαση με τα παραδοσιακά γαϊδουράκια, που όμως επιλέγει σύμφωνα με υπολογισμούς μόνο το 10% των τουριστών.
Παράγοντες της ελληνικής κρουαζιέρας υποστηρίζουν πως η έλλειψη ολοκληρωμένης εθνικής λιμενικής πολιτικής, καθώς και η καθυστέρηση δημιουργίας μιας ευέλικτης εθνικής επιτροπής ειδικής σε θέματα κρουαζιέρας αναβάλλουν την επίλυση προβλημάτων και ανακόπτουν την ανάπτυξη του εν λόγου κλάδου στη χώρα μας.
Είναι ενδεικτικό, πως σχετική ερώτηση με αρ. πρ. 2229 που είχε καταθέσει ο Σπύρος Δανέλλης, στις 04/05/2015 στα πλαίσια του κοινοβουλευτικού έλεγχου έμεινε αναπάντητη από τον αρμόδιο Υπουργό. Η ερώτηση αφορούσε στην Εφαρμογή του σχεδίου για την ‘Εθνική Στρατηγική Λιμένων, στρατηγική που έχει ως σκοπό την ολοκλήρωση και την ανάπτυξη ενός σύγχρονου λιμενικού συστήματος, ενταγμένου σε ένα ολοκληρωμένο σύστημα μεταφορών, για την αειφόρο ανάπτυξη, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και την εδαφική συνοχή της χώρας.
Επιπλέον, στην ερώτηση με αρ. πρ. 3782 που κατέθεσε, ο ίδιος στις 8/3/2016 και αφορούσε τη συγκρότηση Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας ο αρμόδιος Υπουργός απάντησε πως η εν λόγω επιτροπή θα συγκροτηθεί άμεσα, αλλά δύο μήνες μετά η τύχη της αγνοείται.
Δεδομένου ότι, τα οφέλη από τον κλάδο της κρουαζιέρας θα μπορούσαν σήμερα να ήταν πολλαπλάσια, εάν υπήρχε η σωστή πολιτική με σταθερή βάση, που θα δημιουργούσε ελκυστικούς όρους για το κρουαζιερόπλοιο, κυρίως στους λιμένες προσεγγίσεως, με τήρηση χαμηλών τελών και έργων υποδομής, προς εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων, αλλά και μεταφερομένων επιβατών – τουριστών.
Δεδομένου ότι, μέσω της κρουαζιέρας έχει αναπτυχθεί περαιτέρω το τουριστικό ρεύμα στη χώρα μας, καθώς αποδεικνύεται ότι ποσοστό 25 % των επιβατών κρουαζιέρας επανέρχονται για διακοπές με φίλους και συγγενείς.
Δεδομένου ότι, η συγκρότηση μιας Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας θα μπορούσε να δίνει πιο άμεσα λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και στα οποία εμπλέκονται επτά τουλάχιστον Υπουργεία.
Δεδομένου ότι η το σχέδιο της «Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων» που έγινε αποδεκτό από την Ε.Ε., αποσπώντας παράλληλα και τα εύσημα της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει να υλοποιηθεί στο ακέραιο.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
- Πότε θα συσταθεί και θα αρχίσει να λειτουργεί η Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας;
- Με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που θα παρουσιάζονται στα λιμάνια της χώρας κατά την τρέχουσα τουριστική περίοδο; Υπάρχει σχετικός σχεδιασμός;
- Έχουν προγραμματιστεί και αν ναι ποια έργα που θα βελτιώσουν υποδομές σε λιμάνια που αποτελούν δημοφιλείς προορισμούς για την κρουαζιέρα;
- Αν υλοποιείται ο σχεδιασμός της «Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων», έτσι όπως εκπονήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και εγκρίθηκε από την Ε.Ε.
- Αν ο σχεδιασμός της «Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων» έχει επικαιροποιηθεί όπως ορίζει το άρθρο 38 του Ν4150/2013. Και αν όχι, πότε υπολογίζει ο αρμόδιος Υπουργός ότι θα γίνει αυτό;